Red Bull verdedigt strategie Monaco

(c) Red Bull Racing

Red Bull-teambaas Christian Horner en adviseur Helmut Marko zijn zondagavond in Monaco in gesprek gegaan met Max Verstappen om uitleg te geven over de strategiekeuze. Volgens de Red Bull-leiding heeft de jonge Nederlander inmiddels begrip voor de situatie. In een poging van Verstappen om Mercedes-coureur Valtteri Bottas met een ‘undercut’ te passeren verloor hij z’n vierde plaats aan teamgenoot Daniel Ricciardo.

Volgens Horner was het tempo van Sergio Perez op de supersoft-band een belangrijke factor in de beslissing om ook Verstappen te laten stoppen. De Mexicaan had in de zestiende ronde een vroege stop gemaakt. De coureur van Red Bull kwam in rondje 32 binnen.

“De outlap van Perez was behoorlijk indrukwekkend”, zegt Horner tegen Autosport.com. “Er kwam verkeer aan en Max zat vast achter Bottas. Dus we besloten om hem binnen te roepen.”

“In totaal hebben we in de pitstraat een seconde teveel verloren”, vervolgt de teambaas. “Niet alleen met de stop, maar ook met het binnenrijden van de pits. Als dat allemaal goed was gegaan, in combinatie met Max’ outlap, dan waren we voor Bottas terechtgekomen.”

In plaats daarvan kwam Verstappen opnieuw klem te zitten achter Bottas. Ricciardo kreeg vrij baan en reed zijn snelste rondetijden van de race. Toen de Australiër zijn stop had gemaakt bleek hij dusdanig veel tijd gewonnen te hebben dat hij voor Bottas en Verstappen weer de baan op kwam. Verstappen maakte via de boardradio scheldend zijn ongenoegen kenbaar.

Horner: “In de auto lopen de emoties hoog op. We begrijpen Max heel goed. Hij zag zojuist z’n teamgenoot vanuit z’n spiegels via de pits naar het podium rijden. Dan is het begrijpelijk dat hij opgewonden reageert over de radio. We hebben het hem ’s avonds uitgelegd en toen was hij gekalmeerd.”

Adrian Newey, de technische man van Red Bull, zegt dat beide coureurs vooraf op de hoogte waren van de verschillende strategieën. “Het was vooraf niet duidelijk welke strategie het snelste zou zijn. We hebben dat vooraf ook tegen onze coureurs gezegd. Het scheelde niet veel. De undercut van Max werkte bijna. Helaas verliep zijn pitstop niet vlekkeloos.”