Ducati’s snel op natte baan in Le Mans

Met Andrea Dovizioso, Danilo Petrucci en Scott Redding stonden er na de tweede training voor de MotoGP van Frankrijk drie Ducati’s bij de eerste vier. Alleen Marc Marquez was met de tweede tijd de vreemde eend in de bijt.

Het Bugatti-circuit in Le Mans, onderdeel van het veel langere circuit waarop de 24 uursrace wordt gereden, werd de hele dag door geteisterd door regenbuien. De eerste training was niet compleet nat – TT-winnaar Jack Miller was in die training de snelste, voor Marquez – maar de tweede wel. Opvallend genoeg waren het juist de Ducati’s, de machines met het meeste vermogen, die onder die omstandigheden het beste uit de verf kwamen.

Hoewel Valentino Rossi en Maverick Viñales voor Yamaha en Cal Crutchlow voor Honda hier twee weken geleden nog testten onder vergelijkbare omstandigheden (koud en nat), hadden ze daar geen merkbaar voordeel van. Viñales reed de achtste tijd, Rossi de tiende en Crutchlow de dertiende. “In de test reden we met andere banden”, verklaarde Crutchlow. “Bovendien was het typisch een dag om je hele kampioenschap te vergooien. Het had geen zin om risico’s te nemen. Morgen is het, als het goed is, veel beter en dan is alles dus weer anders.”

Rossi maakt zich geen zorgen

Rossi was ondanks de achtste tijd in de gecombineerde stand van de trainingen niet ontevreden. “Het resultaat is niet perfect, maar het was belangrijk voor ons om te leren begrijpen hoe de motor reageert in dit soort omstandigheden. Door de training heen waren de rondetijden in de regen niet zo slecht. Op het eind kreeg ik niet snel genoeg voldoende warmte in de banden om een betere tijd neer te zetten, zodat het in de stand erger lijkt dan het in werkelijkheid is.”

Miller blij met resultaat

Het eind van het liedje was dat Jack Miller in de gecombineerde stand van beide trainingen de snelste tijd had staan, meer dan vijf seconden van het baanrecord verwijderd. Dat het morgen wellicht allemaal weer anders is, kon de Australiër weinig schelen. “De race in Jerez was niet best en dan doet zo’n uitslag altijd goed, ook al is het maar een trainingsresultaat op de eerste dag. Het is geen verrassing dat ik snel ben in de regen – dat ben ik meestal wel. Belangrijker is dat het ook in de drogere omstandigheden steeds beter gaat. Op het eind van de eerste training, toen ik mijn snelste tijd zette, was het al bijna opgedroogd. Het zou goed kunnen dat ik morgen, als het droger is, nog steeds in de top 10 sta, want ik voel me best goed op deze baan.”

Foto’s: MotoGP.com, MarcVDS en Yamaha Racing