Wat je moet weten over de Chinese Grand Prix

P-20160417-00137_News

In de aanloop naar de Grand Prix van China, op het 5,451 kilometer lange Shanghai International Circuit, diepen we een aantal feitjes op uit de relatief korte, maar toch al rijke historie van deze Aziatische race. Het racecircuit maakt pas sinds 2004 deel uit van de racekalender, al wisselde de plek op die kalender nogal eens. In 2005 vond bijvoorbeeld de seizoensafsluiter plaats in China, Fernando Alonso was toen al lang en breed tot kampioen gekroond. Tot en met 2008 behoorde China tot een van de laatste races van het seizoen.

Van oktober naar april

In 2009 kwam daar verandering en werd de race helemaal naar het begin van de kalender verplaatst. Sindsdien is het overwegend de derde of vierde race van het seizoen geweest. Dit jaar is het circuit in de vorm van het Chinese teken ‘shang’, ontworpen door de Duitse architect Hermann Tilke, voor het eerst de tweede race. Nou ja, vroeg of laat in het seizoen maakt voor ons eigenlijk niets uit, want vroeg is het toch, als zondagmorgen om 08.00 uur Nederlandse tijd de rode lichten doven, waar je voor de kwalificatie ‘pas’ om 09.00 uur zaterdagochtend je bed uit hoeft.

Geen namen maar nummers

Het moderne circuit kent zestien bijzondere en uitdagende bochten, maar die dragen nummers, geen namen. Voorts kent de baan twee lange rechte stukken, naast het stuk dat na bocht 16 begint en ook de startopstelling huisvest, volgt de tweede na bocht 13. Het zijn ook meteen de twee DRS-zones van het circuit, sinds het Drag Reduction System met de beweegbare achtervleugel in 2011 werd geïntroduceerd in de Formule 1. Er worden in totaal 56 ronden afgelegd door de coureurs.

De eerste de beste

Komend weekeinde beleven we alweer de dertiende editie, toch stamt de snelste ronde nog altijd uit het beginjaar, 2004, toen Michael Schumacher in de Ferrari een tijd van 1.32,238 klokte. De eerste was dus meteen ook de beste in dit geval. Gestart vanuit de pitstraat begon de Duitser aan een verloren race, die werd gewonnen door Rubens Barrichello, zijn teammaat bij Ferrari.

Allerlaatste overwinning

Schumacher won hier echter maar eens, in 2006. Het was, naar later bleek, ook zijn allerlaatste overwinning in de Formule 1. Ferrari won voor het laatst in 2013, toen Fernando Alonso als eerste over de streep kwam. Red Bull was in 2009 voor het laatst succesvol, in de vorm van Sebastian Vettel. De coureur die hier overigens het meeste zegevierde is Lewis Hamilton. Hij won hier viermaal, in 2008, 2011, 2014 en 2015. Vorig jaar zette wereldkampioen Nico Rosberg de race op zijn naam. Mercedes is dus al drie jaar op rij heer en meester in China, of dat dit jaar ook zo zal zijn, zullen we komend weekeinde gaan zien, maar dan moet je natuurlijk wel je wekker zetten.

Foto's: Red Bull & Ferrari

 

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden