Nieuwsoverzicht 2 april

Nico Hulkenberg
Nico Hulkenberg tijdens de Grand Prix van Australië
  • Krachtbronnen worden simpeler en goedkoper
  • Nyck de Vries snel tijdens laatste testdag
  • Talenten voor Renault

Krachtbronnen worden simpeler en goedkoper

De Formule 1 gaat een andere weg inslaan wat betreft de motoren. De huidige hybride turbomotoren zijn niet populair. Zowel publiek, rijders als teams zijn er niet blij mee. Vanaf 2021 moeten deze worden vervangen door krachtbronnen die simpeler, goedkoper en luidruchtiger zijn. Dit is de uitkomst van het overleg tussen FIA en de huidige fabrikanten plus afgevaardigden van buiten de sport, onder wie de Volkswagen Groep.

Wat de exacte specificaties van de krachtbronnen worden, zal in de komende jaren worden bepaald. De FIA gaf na het overleg wel aan dat er in grote lijnen een overeenkomst is. “Ik ben erg blij met het proces en het feit dat zoveel verschillende stakeholders op zo’n belangrijk technisch gebied het eens werden over de richting van het Formule 1-kampioenschap”, liet Jean Todt aan motorsport.com weten.

Nyck de Vries snel tijdens laatste testdag

Nyck de Vries zette tijdens de laatste testdag in Bahrein de snelste tijd neer. De coureur uit Sneek was met een 1.40.583 sneller dan Oliver Rowland. De Rapax-rijder was met die tijd zeven duizendste van een seconde sneller dan de Brit. Het Formule 2-seizoen start over twee weken in Bahrein, in het voorprogramma van de Formule 1.

Talenten voor Renault

Marta García, een 16-jarige Spaanse, en Christian Lundgaard, een 15-jarig talent uit Denemarken, zijn per direct opgenomen in de Renault Sport Academy. Ze voegen zich bij de eerder aangekondigde Jarno Opmeer, Jack Aitken, Max Fewtrell en Sun Yue Yang.

Lundgaard en García beginnen hun carrière in de eenzitters in de Formule 4. García gaat meedoen in de Spaanse variant van het kampioenschap, Lundgaard in de Noord-Europese. Het afgelopen jaar waren Lundgaard en García allebei actief in de karting.

Foto: Renault F1