Kwalificaties MotoGP Qatar afgelast wegens wateroverlast

170325_Qatar_wateroverlast

Omdat de omstandigheden niet veilig waren zijn de kwalificaties voor alle drie de klassen in de MotoGP van Qatar afgelast. De klasseringen op basis van de gecombineerde drie vrije trainingen gelden als basis voor de startgrid. De motorcoureurs krijgen zondagmiddag allemaal tien minuten extra tijd voor de warmup-trainingen. Vooralsnog is het wel de bedoeling dat de races zondagavond doorgaan, maar safety officer Loris Capirossi durfde geen garanties te geven.

Qatar is niet ingesteld op veel regen, maar de afgelopen weken heeft het al een paar keer gehoosd. Een hevige onweersbui in de nacht van vrijdag op zaterdag en een fikse regenbui rond het middaguur waren simpelweg te veel. Het Losail International Circuit heeft geen drainagesysteem. Het water op de baan droogde in de harde wind vrij snel op, maar in de grindbakken rond de baan bleef het staan. Pompen werkte eventjes, maar het water kwam vervolgens net zo hard weer omhoog.

Dweilen met de kraan open

Daardoor ontstond een extreme situatie: 80 procent van de baan was droog, maar in de wat aflopende bochten stroomde het water in beekjes waar niet tegenaan te pompen en te vegen viel. “We hebben alles geprobeerd om de baan op tijd gereed te krijgen, maar doordat er geen drainage is, was het letterlijk dweilen met de kraan open”, zei Capirossi. Zondagochtend vroeg wordt er nog regen verwacht, maar de organisatie in Qatar plaatste zaterdagavond al pompen op strategische plaatsen, waardoor het water zondag grotendeels afgevoerd zou moeten zijn. “Om die reden hebben we besloten de kwalificaties niet naar de zondagochtend te verplaatsen, maar die tijd te gebruiken om de baan in een zo goed mogelijke conditie te krijgen zodat we zondagmiddag warmup-trainingen van een half uur kunnen houden en de races op de geplande tijden kunnen laten doorgaan.”

‘Rijden onmogelijk’

De rijders waren het unaniem eens met de beslissing van de wedstrijdleiding. “Hier is onder geen beding te rijden”, vond Maverick Viñales, die met zijn snelste tijd uit de drie gecombineerde trainingen de poleposition toebedeeld kreeg. “Regenbanden rijd je kapot op de droge stukken, met slicks kun je niet door die kletsnatte bochten. Precies in de remzones en in de stukken waar je echt schuin gaat, stond het water. Dat is onverantwoord.”

Wereldkampioen Marc Marquez zag nog een gevaar: “Als je onderuit gaat en je komt in de grindbak, dan kom je in een meertje van twintig centimeter diep terecht. Je zal maar buiten westen raken door de klap - want je rolt dan niet meer - en bewusteloos in het water liggen.”

Doordat de MotoGP-coureurs behalve de kwalificatie ook de vierde vrije training misten, is niemand 100 procent wedstrijdklaar. Juist in die vierde training wordt doorgaans gewerkt aan de race-setup, die iets anders is dan voor de kwalificatie, waarin het om enkele snelle rondes gaat. “We hadden nog wel wat werk op het programma staan om ons goed voor te bereiden op de race”, erkende Viñales. “Aan de andere kant: iedereen heeft hier twee weken geleden drie dagen getest. Als je het nu nog niet op orde hebt, krijg je het nooit meer.”

Het half uurtje warmup van zondagmiddag wordt dus wel extra belangrijk voor iedereen, ook voor de Moto2- en Moto3-coureurs. Zij krijgen het extra lastig, omdat door de regen de baan erg vuil is. Aan hen de taak het asfalt schoon te rijden en te voorzien van een laagje rubber. “De omstandigheden zijn voor iedereen hetzelfde”, stelde Franco Morbidelli, die dankzij een uitmuntende derde vrije training zijn eerste poleposition in de Moto2 veroverde. “Het is lastig dat we vandaag niet hebben kunnen rijden en het wordt afwachten hoe de baan er morgen bij ligt, maar we zullen het er mee moeten doen.”

Uitstel naar maandag is optie

De Moto3 en Moto2 rijden in de schemering, de MotoGP is in het donker, om 21.00 uur lokale tijd (20.00 uur Nederlandse tijd) bij kunstlicht. Volgens Capirossi (foto) is het mogelijk te rijden bij kunstlicht op een natte baan. De ex-coureur testte dat hoogstpersoonlijk in februari op een natgemaakte baan. “De schittering van de lampen valt mee. Ik vond het goed te doen. Maar een natte baan is iets anders dan rijden bij regen of een deels droge, deels natte baan, of een baan waar centimeters water op staat. We zullen de situatie van het moment moeten afwachten om te kijken hoe het ervoor staat en wat er mogelijk is. Als de rijders besluiten dat het te gevaarlijk is, dan is dat zo. De race naar maandag verplaatsen, zoals we in 2009 hebben moeten doen, is een optie, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat we die optie nodig zullen hebben.”

Foto's: MotoGP.com screenshots

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden