Olav Mol blikt vooruit (2): “Massa moest blijven door Stroll”

Het nieuwe Formule 1-seizoen gaat dit weekend eindelijk van start. De hoogste tijd om daar uitgebreid op vooruit te blikken met onze eigen Olav Mol. Per team kijkt hij naar de coureurs en analyseert hij wat er van het team verwacht mag worden. In dit tweede deel behandelt Olav de teams Force India, Williams, McLaren, Toro Rosso, Haas, Renault en Sauber.

Force India

“Force India gaat er dit jaar meer dan ooit achter komen dat het niets meer is dan een B-team in de Formule 1. Vorig seizoen heeft Force India er alles uitgehaald wat er in zat, maar dit jaar zal dat een stuk moeilijker worden. In 2016 reden ze met een auto die sinds de tweede seizoenshelft van 2015 werd doorontwikkeld. Dit jaar moeten ze met iets compleet nieuws op de proppen komen en ik vraag me af in hoeverre ze dat gaat lukken. Ze zullen vast deelnemen aan de harde gevechten tussen een grote groep teams in de middenmoot.

Esteban Ocon zal wat tijd nodig hebben om te nestelen binnen het team. Hij heeft in Sergio Perez als teamgenoot een uitstekend meetpunt. Perez heeft vorig seizoen tot verbazing van velen Nico Hülkenberg zoek gereden. Het zal voor Perez zaak zijn dat hij dit jaar ook de overhand blijft houden ten opzichte van zijn teamgenoot.”

Williams

“Een feestelijk jaar voor het team van Williams, want ze bestaan 40 jaar. Wat een extra reden voor een feestje is, is dat Paddy Lowe terug is bij het team. Williams zit met de rare situatie dat ook Felipe Massa is teruggekeerd terwijl hij eigenlijk nooit is weggeweest.

De reden dat Massa terugkwam op zijn besluit om te stoppen, had te maken met Lance Stroll. Stroll had in zijn contract laten opnemen dat hij een ervaren coureur als teamgenoot naast zich moest krijgen. Wanneer de jonge Canadees zoek gereden zou worden door een rookie zou hij flink wat kritiek te verduren hebben gehad. Maar wanneer Massa hem zoek zou rijden – inmiddels ook niet meer de snelste man op de grid – zou dat bij het grotere publiek geaccepteerd worden.

Ik zie Stroll niet als een toptalent zoals Esteban Ocon of Max Verstappen. Hij heeft zich de autosport met heel veel geld eigen gemaakt. De Formule 1 is totaal iets anders dan al die klassen waar hij hiervoor heeft gereden, dus het zou me niks verbazen als hij dit seizoen twee of drie stevige klappers maakt.

Williams zou dit jaar terecht kunnen komen in een soort niemandsland. Het lijkt erop dat het team achter de traditionele top-3 het vierde team is. Ze zijn niet goed genoeg voor de top, maar zullen wel het middenveld voor blijven.”

McLaren-Honda

“Wat McLaren nu overkomt, gun je helemaal niemand. Het zou best kunnen zijn dat McLaren een uitstekend chassis heeft gebouwd, maar we weten het niet omdat ze door de haperende Honda-motor nauwelijks hebben getest.

Niet alleen voor het team, ook voor de rijders Fernando Alonso en Stoffel Vandoorne is het allemaal heel triest. Beide heren zullen keihard moeten knokken met slecht materiaal, waardoor het voor hen heel moeilijk zal worden om zich te onderscheiden. Iedere F1-liefhebber moet hopen dat Honda het lek zo snel mogelijk boven krijgt want McLaren hoort bovenin mee te doen.

Zoals het er nu naar uit ziet, is McLaren samen met Sauber het langzaamste team op de grid. Dat een topfabrikant als Honda zoveel moeite heeft om aan te haken, geeft aan hoe moeilijk Formule 1 is.”

Toro Rosso

“Hoop doet leven voor Toro Rosso. Het team heeft een mooie, zeer nette auto gebouwd afgelopen winter. Dit jaar moet hét jaar worden waarin Carlos Sainz definitief doorbreekt en afstand neemt van Daniil Kvyat. Tegelijkertijd geldt dat voor Kvyat ook. Vorig jaar kwam hij middenin het seizoen bij Toro Rosso terecht, dus hij had een excuus om ondermaats te presteren. Dit jaar zal hij moeten laten zien wat ‘ie echt waard is. Sainz en Kvyat rijden in een van de mooiste auto’s op de grid en ik denk dat het interne gevecht tussen beide heren heel leuk gaat worden om te volgen.”

Haas F1 Team

“Haas verraste vorig jaar vriend en vijand door in de openingsfase van het seizoen zeer sterk voor de dag te komen. Net als toen zal Romain Grosjean dit jaar de kar moeten trekken. Voor Kevin Magnussen is dit alweer zijn derde kans die hij krijgt in de Formule 1. Als hij nu niet definitief kan doorbreken dan zal het snel klaar zijn met zijn Formule 1-carrière. Magnussen zal het gevecht op moeten zoeken met Grosjean en hem goed partij bieden. Ik denk niet dat Haas in de beginfase van dit seizoen net zo sterk voor de dag zal komen als vorig jaar.”

Renault

“Van Renault verwacht ik dat het team flink wat stappen zal maken. De grootste kracht van dit team is letterlijk het team zelf. Er werken bij Renault zoveel mensen met jarenlange ervaring dat ze daarvan de vruchten kunnen plukken. Van al die regelwijzigingen hebben ze veel profijt.

Ik hoop dat we eindelijk de Nico Hülkenberg zullen zien zoals ik hem vooral in andere raceklassen zag. Hij zal in 2017 echt moeten ‘deliveren’. Vorig seizoen heeft ‘ie zwaar verloren van Sergio Perez. Hoewel hij vaak geprezen wordt, wacht Hülkenberg nog steeds op z’n eerste podium. Hij heeft er in ieder geval goed aan gedaan om naar een fabrieksteam te gaan. Renault heeft veel meer potentie dan Force India. Hij zal Jolyon Palmer moeten verslaan en we mogen van Hülkenberg verwachten dat hem dat lukt. Ik denk dat Renault rond P8, P9 en P10 zal zitten.”

Sauber

“Het team van Sauber, tja, ik zou zeggen: ‘Fijn, leuk dat je er bent en tot ziens maar weer!’. Ze rijden met een Ferrari-motor van vorig seizoen. Een motor die niet doorontwikkeld wordt en waarmee ze heel veel moeite krijgen om te scoren. Misschien kunnen ze in de beginfase van het jaar profiteren van de betrouwbaarheid die de Ferrari-motor wél heeft.

Voor Pascal Wehrlein zal het ten opzichte van het team waar hij vandaan komt, Manor, geen verademing zijn. Beide teams zijn in de structuur ongeveer hetzelfde en het zal vooral een jaar van overleven worden. Aan de andere kant heeft hij in Marcus Ericsson wel een ideale teamgenoot. Het enige wat Pascal Wehrlein kan en moet doen is aan de Formule 1-wereld laten zien hoe slecht Marcus Ericsson nou echt is.”

Mercedes, Red Bull en Ferrari

Weten wat Olav Mol te zeggen had over de topteams? Je leest het hier.

Foto: Williams F1