Wordt het Marquez of Viñales – of toch nog een keer Rossi?

Als de voortekenen kloppen, gaat de strijd om de MotoGP-wereldtitel dit seizoen tussen Marc Marquez en Maverick Viñales. In alle wintertests kwam Viñales als winnaar uit de bus. Verrassend, omdat hij van zijn vertrouwde Suzuki was overgestapt naar de voor hem nieuwe Yamaha. Van aanpassingsproblemen bleek geen sprake. Integendeel: bij de laatste test in Qatar, waar zondagavond om 20.00 uur de eerste GP van start gaat, was de jonge Spanjaard aanzienlijk sneller dan zijn ervaren teamgenoot Valentino Rossi.

Het belooft hoe dan ook opnieuw een spannend seizoen te worden. Vorig jaar wisten negen verschillende coureurs wedstrijden te winnen. Marc Marquez was echter de meest constante en behaalde zo zijn derde MotoGP-titel. “Een titel verdedigen is moeilijker dan er een winnen”, weet Marquez. “Verschillen met vorig jaar zijn dat het voorseizoen nu een stuk beter is verlopen, en dat ik me zekerder voel van mezelf. Vorig jaar was ik gedreven door frustratie, omdat ik het jaar ervoor te veel fouten had gemaakt en de titel daarmee verloor. Ik heb meer behoudend gereden, want het is beter om punten te pakken dan om races te winnen als je kampioen wilt worden.”

Het voorseizoen verliep voor Marquez een beetje moeizaam. Met name het motorblok van de Honda heeft een aantal ingrijpende veranderingen ondergaan. “Dat zijn absoluut verbeteringen”, stelde Marquez, “maar het betekent ook dat we nog niet goed weten wat de beste setup is. Het basisniveau is goed, maar om races te winnen moet het nog wel beter. Dat kost tijd. Ik weet niet of we in Qatar al meteen kunnen winnen.”

Viñales onomstreden talent

Eén van de negen winnaars vorig jaar was Maverick Viñales. Teams stonden voor hem in de rij en Viñales vond het moeilijk een keuze te maken, maar realiseerde zich dat hij met Suzuki (veel) minder kansen had om wereldkampioen te worden dan met Yamaha – niet alleen een doorontwikkelde machine, maar ook een ‘rijdersvriendelijke’. Dat de keuze voor Yamaha de juiste was, bleek al in de eerste de beste test in november, waar Viñales prompt de snelste was. Het talent van de jonge Spanjaard (22) is onomstreden. Niet voor niets sloeg hij de Moto2-klasse over en ging hij meteen van de Moto3 naar de MotoGP. Valentino Rossi prees Viñales al hemel in, en moet nu gelaten toezien hoe zijn nieuwe teamgenoot hem op alle fronten voorbij streeft.

Rossi op achterstand

“Dat is best zorgelijk”, erkende Rossi. “Er zijn ook dit jaar zeven, acht rijders die wedstrijden kunnen winnen. Ik moet dus sowieso zorgen dat ik in die groep zit. Maar bij de laatste test zat ik niet eens bij de top 10. We hebben nogal wat problemen en we worstelen met het vinden van de oplossingen. Als ik naar de data van Maverick kijk: hij is overal sneller. Er is niet echt één punt aan te wijzen waar hij significant beter is. Het is over de hele linie.”

Met een mogelijke tiende wereldtitel zegt Rossi niet bezig te zijn. Voor de veteraan (38) telt in de eerste plaats dat hij wil meedoen om de podiumplaatsen. “Ik wil competitief zijn. Waar me dat brengt, zie ik wel in de tweede helft van het seizoen. Het zijn achttien races hè. Daarin kan veel gebeuren.”

Lorenzo voor grote uitdaging


Viñales nam bij Yamaha de plaats in van Jorge Lorenzo die na negen jaar wel eens toe was aan een nieuwe uitdaging. Dat werd Ducati en dat is inderdaad een hele uitdaging. De Italiaanse machines hebben het meeste vermogen en de hoogste topsnelheid, maar in de bochten is het niet de gemakkelijkste motor. Dat is meteen het grootste probleem voor Lorenzo, die het juist moet hebben van een soepele rijstijl met een hoge bochtensnelheid. Bij de test in Maleisië in februari was Lorenzo ronduit teleurgesteld en teleurstellend. Hij kwam er niet aan te pas. Met de adviezen van testcoureur (en oud-wereldkampioen) Casey Stoner boekte Lorenzo veel vooruitgang, maar het is zeer de vraag of hij met zijn nieuwe machine serieus mee kan doen om de wereldtitel. In Qatar is Lorenzo altijd snel, ook in de test, maar het is wel duidelijk de Ducati zich niet zomaar laat temmen.

Ingebouwde vleugels

Het ding wil vooral rechtdoor en geeft daardoor ook een downforce-probleem. Omdat de vleugels op de zijkanten van de machines niet meer mogen (uit veiligheidsoverwegingen) is Ducati op zoek gegaan naar andere manieren. Het kwam bij de laatste test in Qatar met een model dat meteen ‘hammerhead’ werd gedoopt: met brede kappen bij het stuur die ook voor neerwaartse druk op het voorwiel moeten zorgen. Of Lorenzo en zijn teamgenoot Andrea Dovizioso daar komend weekend ook daadwerkelijk mee gaan rijden, is nog even afwachten, want de aero-fairings lossen één probleem op, maar veroorzaken ook weer nieuwe.

Competitiever dan ooit

Ducati zal met Lorenzo en Dovisiozo best wedstrijden kunnen winnen – vorig seizoen behaalde het twee overwinningen – en zich zo mengen in de wereldtitelstrijd. En zo zijn er nog wel een paar coureurs die punten kunnen afsnoepen van de favorieten. In de persconferentie voor de GP van Qatar zaten er al zes achter de tafel: Cal Crutchlow (2x vorig jaar), Maverick Viñales (1x), Valentino Rossi (2x), Marc Marquez (5x), Jorge Lorenzo (4x) en Andrea Iannone (1x). “Als ik het twee keer kan, waarom dan geen drie, vier of vijf keer? Ik weet nu hoe het moet”, stelde Crutchlow, die evenals vorig jaar uitkomt voor het Honda-satellietteam LCR. Iannone stapte over van Ducati naar Suzuki; beide machines wonnen vorig jaar. “De snelheid van de Suzuki is goed, maar we hebben nog niet het juiste compromis gevonden tussen snelheid, handelbaarheid en betrouwbaarheid”, vertelde Iannone. “Ik denk dat er acht zijn die races kunnen winnen”, zei Valentino Rossi. “Behalve deze zes ook Andrea Dovizioso en Dani Pedrosa. Dani wint elk jaar minstens één wedstrijd, al tien jaar lang. De wereldtitel is dit jaar echt niet zomaar gewonnen. De MotoGP is competitiever dan ooit.”

Foto’s: MotoGP.com, Yamaha, screenshot tv

Jouw reactie