Nieuwsoverzicht 14 maart

Foto: Force India

› Force India verschiet van kleur
› Formule 1-eigenaar vindt traditionele circuits belangrijk
› Voormalig Formule 1-coureur Patrick Nève overleden
› Honda denkt problemen voor Melbourne te kunnen oplossen
› #KeepFightingMichael niet meer op Mercedes-bolides

Force India verschiet van kleur

Force India rijdt dit seizoen met een nieuwe kleurstelling. De Formule 1-renstal maakte dinsdag bekend dat de bolides een roze livery krijgen. De wijziging is het gevolg van een nieuwe sponsor van het team: BWT, een bedrijf in watertechnologie.

“Het veranderen van de kleurstelling is een indicatie van de kracht van dit nieuwe partnerschap en een krachtig statement van BWT als start van hun relatie met de sport”, zegt teambaas Vijay Mallya van Force India.

Het rijdersduo Sergio Perez en Esteban Ocon zal einde deze maand in het Australische Melbourne voor het eerst te bewonderen zijn in de roze VJM10.

Formule 1-eigenaar vindt traditionele circuits belangrijk

Formule 1-eigenaar Liberty Media hecht grote waarde aan de traditionele Europese racecircuits. Dit in tegenstelling tot de voormalig baas van de Formule 1, Bernie Ecclestone, die juist buiten Europa de sport aan de man wilde brengen.

“Circuits komen en gaan, dat is altijd zo geweest. Maar het is niet goed als traditionele West-Europese circuits, waar de grootste schare fans huist, verdwijnen”, zegt directeur Greg Maffei van Liberty Media in gesprek met Motorsport.com.

“De oorsprong van de Formule 1 ligt in Frankrijk en Engeland en wij geloven er sterk in dat we de circuits in die landen, maar ook in Duitsland, op de kalender willen hebben. Het zijn spannende Grands Prix, die goed zijn voor de Formule 1”, betoogt Maffei.

Dit klinkt mogelijk als muziek in de oren van het Circuit Park Zandvoort. Het circuit gaf onlangs opdracht tot een haalbaarheidsonderzoek om te bestuderen of het organiseren van een Formule 1-race financieel interessant zou kunnen zijn.

Zandvoort was in 1985 voor het laatst gastheer van een officiële Formule 1-race. Deze werd gewonnen door de Oostenrijker Niki Lauda.

Voormalig Formule 1-coureur Patrick Nève overleden

Op 67-jarige leeftijd is maandag voormalig Formule 1-coureur Patrick Nève overleden. De Belg stond tien keer aan de start van een Grand Prix.

Nève debuteerde in 1976 voor RAM in eigen land, maar haalde de finish niet. Later dat jaar reed hij nog een race voor Ensign. In Frankrijk werd hij als 18e afgevlagd.

In 1977 maakte Nève de overstap naar Williams. Ondanks een zevende plaats in Italië was de samenwerking weinig succesvol en aan het einde van het seizoen gingen beide partijen uit elkaar.

Nève probeerde in 1978 zich met een eigen bolide te kwalificeren voor de Belgische Grand Prix, maar hij bleef steken in de pre-kwalificatie waarmee een einde kwam aan de korte Formule 1-loopbaan van de Belg.

Honda denkt problemen voor Melbourne te kunnen oplossen

Honda heeft verzekerd dat de problemen met de motor voor de start van het Formule 1-seizoen in Australië kunnen worden opgelost. Dat zegt Honda-baas Yusuke Hasegawa in een gesprek met Racer.

“De betrouwbaarheidsproblemen kunnen we denk ik oplossen voor Melbourne. We hebben voor de problemen, die we hebben ondervonden, al maatregelen genomen, dus dat moet goed zitten”, aldus Hasegawa.

Honda heeft dit seizoen een flink risico genomen om het gat met de topteams te dichten. De krachtbron van de Japanners berust namelijk op een geheel ander concept dan de jaren ervoor.

Volgens Hasegawa is Honda hiermee de goede weg ingeslagen, maar is de krachtbron nog niet competitief genoeg. “Na een aantal races zullen we enkele updates introduceren om meer vermogen te krijgen. Maar twee weken is te kort om meer vermogen uit de huidige specificatie te persen.”

#KeepFightingMichael niet meer op Mercedes-bolides

De boodschap #KeepFightingMichael staat niet meer op de Mercedes-bolides. Dat meldt het Duitse Focus. De steunbetuiging aan de zevenvoudig wereldkampioen Formule 1, die na zijn ski-ongeluk aan het bed is gekluisterd, stond van 2014 tot en met afgelopen seizoen op de auto.

Tijdens de testsessies onlangs in Barcelona bleek de boodschap verdwenen. Een reden heeft de Formule 1-renstal niet gegeven. Tussen 2010 en 2012 reed Schumacher voor Mercedes. Volgens Niki Lauda heeft de Duitser de basis gelegd voor de huidige successen van de renstal.

Foto: Sahara Force India

Jouw reactie