Nieuwsoverzicht 8 maart

Max-Verstappen-6

› Ondanks problemen meer dan 100 rondjes voor Max Verstappen
› Valtteri Bottas rijdt snelste tijd deze winter, Massa opnieuw sterk
› Williams: 'Snelle tijd gereden met lege tank'
› Jean Todt: 'Maatschappij zal terugkeer naar V10 niet accepteren'
› Alle cijfers van testdag 6 op een rij

Ondanks problemen meer dan 100 rondjes voor Max Verstappen

Max Verstappen heeft tijdens de zesde testdag op het circuit van Barcelona 102 rondes gereden. Daarbij noteerde de jonge Nederlander de vierde tijd. Nog niet eerder deze winter completeerde Red Bull zoveel rondjes als vandaag. Dit ondanks dat het team ruim drie uur aan ‘tracktime’ verloor. Red Bull Racing was vanwege een probleem met de aandrijflijn tegen het eind van de ochtend genoodzaakt om de motor te wisselen. In de middag haalde Verstappen alle verloren tijd in. Een kwartier voor tijd moest Verstappen zijn Red Bull wederom langs de baan parkeren. Na afloop maakte de Nederlander bekend dat opnieuw een probleem met de aandrijflijn hier de oorzaak van was.

Bottas rijdt snelste tijd deze winter, Massa opnieuw sterk

Valtteri Bottas noteerde vandaag de snelste tijd van de afgelopen anderhalve week. De Fin reed 1:19.310 en was daarmee een tiende sneller dan Felipe Massa. Williams had de zaken net als gisteren dus wederom prima op orde. De volledige uitslag van de zesde testdag lees je onderaan deze pagina.

Williams: ‘Snelle tijden gereden met lege tank’

Rob Smedley bekent dat Felipe Massa gisteren en vandaag zijn snelle tijden heeft gereden op een nagenoeg lege tank. "Wij maken niet langer de fout om met 50 liter brandstof rond te rijden om vervolgens te gaan berekenen hoe snel we zouden kunnen zijn vlak voor het tanken”, aldus de hoofd-engineer van Williams.

De kans is dus niet heel groot dat Williams in Melbourne ook bovenaan de tijdenlijsten te vinden zal zijn, maar daarentegen is het ook niet uitgesloten. Wie weet hebben de overige teams ook met een relatief lege tank hun snelste tijd gereden. Hoe de verhoudingen precies zullen zijn weten we pas over twee weken.

Jean Todt: ‘Maatschappij zal terugkeer naar V10 niet accepteren’

FIA-baas Jean Todt denkt dat hij het "tegenover de maatschappij niet kan maken om terug te keren naar de oude V10 of V12-motoren." Sinds de Formule 1 in 2015 overstapte naar de veel stillere V6-motoren heeft de sport van de fans veel kritiek te verduren gekregen. Ondanks dat peinst Todt niet over een terugkeer van de V8-. V10- of V12-motoren.

"Een terugkeer naar die motoren zal niet door de maatschappij worden aanvaard", stelt de Fransman. "Wij hebben de verantwoordelijkheid om een organisatie te runnen die door de mondiale samenleving scherp in de gaten wordt gehouden. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat drie van de vier fabrikanten de sport zouden verlaten als we zo'n besluit zouden nemen."

Dat de oude motoren een stuk milieuonvriendelijker zijn dan de huidige krachtbronnen vindt Todt een goede reden om voorlopig bij de V6-motoren te blijven. "Wij moeten een voorbeeld zijn. We kunnen het ons niet veroorloven om onnodige vervuiling te creëren. Dat zou een verkeerd beeld schetsen."

Alle cijfers van testdag 6 op een rij

P Coureur Tijd + band Ronden
1 Bottas  1:19.310   SS    70
2 Massa  1:19.420   US    63
3 Raikkonen  1:20.406   S    53
4 Verstappen  1:20.432   S  102
5 Stroll  1:20.579   SS    59
6 Hamilton  1:20.702   S    79
7 Hulkenberg  1:21.213   SS    61
8 Perez  1:21.297   SS  100
9 Sainz  1:21.872   S    92
10 Grosjean  1:21.887   US    96
11 Wehrlein  1:23.000   S    59
12 Alonso  1:23.041   S    46
13 Ericsson  1:23.384   S    47
14 Palmer  1:26.462   SS    29

US = Ultrasoft, SS = Supersoft, S = Soft, M = Medium.

Foto: Red Bull Racing

 

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden