Nieuwsoverzicht 6 maart

› Zandvoort onderzoekt terugkeer van Formule 1
› Pascal Wehrlein in actie tijdens tweede testweek
› Red Bull en Mercedes vertrouwen legaliteit ophangsysteem
› Grote update voor Mercedes
› Brawn hekelt T-wings en haaienvinnen

Zandvoort onderzoekt terugkeer van Formule 1

Met de toegenomen populariteit van Max Verstappen en de Formule 1 in Nederland, groeit ook de ambitie om weer een Hollandse Grand Prix op de kalender te krijgen. Volgens Haarlems Dagblad heeft het circuit van Zandvoort opdracht gegeven tot een haalbaarheidsonderzoek om te bestuderen of het organiseren van een Formule 1-race financieel interessant zou kunnen zijn. Het circuit in de duinen was in 1985 voor het laatst gastheer van een officiële Formule 1 race. Deze werd gewonnen door de Oostenrijker Niki Lauda, destijds rijdend voor McLaren. Het staat vast dat een terugkeer van de Grand Prix van Nederland op Zandvoort enorm veel aanpassingen zal vereisen aan zowel het circuit als de infrastructuur er omheen, daarmee zullen ook enorme kosten gepaard gaan. Het optreden van Max Verstappen, die afgelopen jaar een paar demonstratierondjes op Zandvoort aflegde in zijn Red Bull bleek goed voor een uitverkocht huis.

Pascal Wehrlein in actie tijdens tweede testweek

De Duitser Pascal Wehrlein zal morgen in de nieuwe Sauber C36 plaatsnemen. De doktoren hebben hem groen licht gegeven om deel te nemen aan de tweede testweek op het Circuit de Catalunya in Barcelona. Wehrlein raakte geblesseerd bij de Race of Champions in Miami en kon daarom de eerste week niet testen. Zijn plaats werd ingenomen door Antonio Giovinazzi, de geleende derde rijder van Ferrari. Wehrlein gaf meermaals aan geen last te hebben en te kunnen rijden, maar de artsen hielden dit tegen. Vandaag werd duidelijk dat hij tijdens de tweede testweek zijn opwachting kan maken. Giovinazzi blijft in Barcelona overigens wel stand-by staan, mochten zich alsnog complicaties voordoen bij Wehrlein.

Red Bull en Mercedes vertrouwen legaliteit ophangsysteem

Mercedes en Red Bull maken zich geen enkele zorgen over de legaliteit van hun hydraulische ophangsystemen, waarover de laatste weken zoveel te doen is geweest. Ferrari drong er bij de FIA op aan om de systemen van haar concurrenten onder de loep te nemen. Het leidde er toe dat er een nieuwe technische richtlijn werd uitgevaardigd, maar tot sancties kwam het niet. Volgens Red Bull teambaas Christian Horner is de FIA zelfs “blij” over de manier waarop Red Bull de regels geïnterpreteerd heeft. Mercedes teambaas Toto Wolff sluit zich bij Horner aan en zegt dat er niets te bespreken is in vergelijking met andere seizoenen.

Grote update voor Mercedes

Mercedes brengt tijdens de tweede testweek, op het circuit van Barcelona, een grote update voor de auto naar buiten. De Duitse renstal geeft daarmee een vervolg aan het sterke optreden tijdens de eerste wintertest. Tijdens de tweede week ligt de nadruk meer op de performance van de auto. De geruchten gaan dat met de nieuwe update de zilverpijlen nog eens twee seconden sneller per ronde zullen zijn, goed voor een rondetijd van 1 minuut 18. Kersverse Mercedes coureur Valterri Bottas is optimistisch, maar geeft aan dat over 17 dagen in Melbourne duidelijk zal worden waar iedereen echt staat.

Brawn hekelt T-wings en haaienvinnen

Formule 1-topman Ross Brawn hekelt de haaienvinnen en T-wings die volgens hem ongewenste gevolgen van de nieuwe regels zijn. Hij wil deze dan ook op termijn verbieden, zo stelt hij in een interview op Formula1.com. Brawn meent dat de nieuwe wagens er beter uitzien dan hun voorgangers, maar ziet dat niet graag verpest door de ongewenste toevoegingen. Naast de haaienvinnen, hebben Mercedes, Williams, Haas en Ferrari voor de echte achtervleugels een soort snor-vormige vleugeltjes, inmiddels T-wings genaamd, gemonteerd. “Dat soort vleugeltjes waren ook niet de bedoeling. Dat is dus ook iets om aan te pakken”, aldus Brawn.

Foto: Pinterest