De Vijf: (bijna) verdwenen teams

images_2017_stewartverstappen

Manor is niet meer. Het sympathieke Britse team sloot vorige week de deuren, het geld is op. Toch gloort er een sprankje hoop. De  productie van de nieuwe auto ligt nu even stil, maar kan zo opgepakt worden en officieel loopt de licentie van de stal uit Banbury nog tot de derde race van 2017. Interessant dus voor een potentiële koper.

Een doorstart zou een mooi project zijn voor een man als Ron Dennis die vorig jaar bij McLaren op een zijspoor werd gezet. En het zou helemaal spectaculair zijn als Bernie Ecclestone zijn gram haalt door zijn geld in een opvolger van Manor te steken. Het zou niet voor het eerst zijn dat een reddeloos verloren team als een feniks uit de as herrijst. Vijf teams die een succesvolle doorstart maakten:

Stewart > Jaguar > Red Bull

Het lijkt drievoudig wereldkampioen Jackie Stewart in 1997 wel een goed idee om met hulp van Ford een eigen Formule 1-stal te beginnen. Jos Verstappen rijdt in 1998 bij de Schot, maar het grootste succes komt een jaar later als Johnny Herbert het team op de Nürburgring de enige overwinning bezorgt. Dronken van succes besluit Ford het team volledig over te nemen en met ingang van 2000 onder de naam Jaguar (indertijd een dochter van Ford) aan de start te laten verschijnen. Jaguar boekt weinig succes en eind 2004 wordt het team dan ook verkocht aan frisdrankboer Dieter Mateschitz die er onder de naam Red Bull Racing een gigantisch succes van maakt. 

Honda > Brawn > Mercedes

Honda en Toyota vechten in de jaren '00 van deze eeuw drie jaar lang om de titel beste Japanse Formule 1-renstal. Echt vlotten wil het echter niet. Honda is in 2008 de eerste die de handdoek in de ring werpt (Toyota volgt een jaar later) en de strijd opgeeft. Ross Brawn is er als de kippen bij om het team over te nemen en het onder zijn eigen naam in te schrijven voor het seizoen 2009. Niet zonder succes. Met Jenson Button (en Rubens Barichello) worden dat jaar de rijders- en constructeurstitel binnengehaald. Aan het einde van het jaar verkoopt Brawn zijn team aan Mercedes dat sindsdien drie coureurs- en drie constructeurstitels heeft weten te winnen. 

Jordan > Midland > Spyker > Force India

Eddie Jordan begint in 1991 één van de leukste Formule 1-teams aller tijden. Waar het in beginsel vooral draait om de prima feestjes, daar is de stal later ook succesvol op het circuit. In 2004 is de koek op; tegenvallende sponsorinkomsten en een rechtszaak met Vodafone dwingen Jordan om zijn stal te verkopen aan de Russisch-Canadese ondernemer Alex Schnaider. Die doet het tot Midland omgedoopte team in 2006 over aan Spyker dat in 2007 met onder andere Christijan Albers aan de start verschijnt. Spyker gaat over de kop en wordt eind 2007 overgenomen door Vijay Mallya. Als Force India is het team in de afgelopen jaren opgeklauterd van backmarker tot podiumkandidaat.

Renault > Lotus > Renault

Renault is al sinds de jaren zeventig met de nodige onderbrekingen als fabrieksteam actief in de Formule 1. In 2005 en 2006 behalen de Fransen met Fernando Alonso twee constructeurs- en twee rijderstitels, maar Crashgate (2008) werpt zo’n smet op het merk dat men op het hoofdkantoor van de autoproducent besluit de handen van het project af te trekken. Het team wordt overgenomen door Genii Capital dat in 2010 nog de naam Renault gebruikt, maar vanaf 2011 onder de naam Lotus gaat rijden. Als Lotus eind 2015 dreigt om te vallen is Renault er als de kippen bij om de boedel (en licentie) weer over te nemen en opnieuw als fabrieksteam verder te gaan.

Minardi > European Minardi > Toro Rosso

Minardi is één van de vele kleine Italiaanse Formule 1-teams opgericht in de jaren tachtig. Hoewel het financieel en sportief niet echt overhoudt doet de stal vijftien jaar lang aardig mee. Maar in 2000 staat oprichter Giancarlo Minardi het water zo na aan de lippen dat hij akkoord gaat met een overname door Australiër Paul Stoddart. Die wijzigt de naam in European Minardi, maar dat team is geen lang leven beschoren. Red Bull neemt de stal in 2006 over en herdoopt het tot Toro Rosso. De Oostenrijkers willen er jonge talenten laten rijpen. Een van die talenten is Sebastian Vettel die tot ieders verbazing in 2008 in een Toro Rosso zelfs de Grand Prix van Italië weet te winnen.

foto's: Manor, Formula1.com, Honda World, Jordan F1 Fanclub, Renault Sport F1 Team, Forza Minardi

 

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden