F1 2017: Een revolutie aan veranderingen

De Grand Prix van Australië komt steeds dichterbij. Een goed moment om te vertellen wat er technisch gaat veranderen dit jaar en wat voor impact dit heeft op de sport. De auto`s zullen er naar alle waarschijnlijkheid beter uitzien. Daarbij zullen ze ook een stuk sneller zijn dan de afgelopen jaren.

De grootste verandering zal plaatsvinden op aerodynamisch vlak. De voorvleugels worden breder en worden naar achteren gehoekt. De achtervleugels zullen lager en breder worden en worden eveneens naar achteren gehoekt. De diffuser aan de achterkant van de auto zal hoger en langer worden. De bargeboards die voor de sidepods zitten, zullen terugkeren zoals vroeger. Deze worden bovendien een stuk groter. Ook zal de neus van auto lager, langer en ‘normaler’ van vorm worden. Waarschijnlijk zullen we nu verlost zijn van de lelijke uitstulpingen aan de voorzijde. 

Meer downforce

Alles leuk en aardig, maar wat is het effect hier precies van? De vleugels die groter worden zullen in ieder geval zorgen voor meer downforce, de auto zal dus harder op het asfalt gedrukt worden en hierdoor harder door een bocht kunnen. Dit resulteert wel in meer luchtweerstand en dus een lagere topsnelheid maar dat zal voor de kijker nauwelijks tot niet zichtbaar zijn. De diffuser die aan de achterkant onder de auto zit zal er voor zorgen dat de auto wat meer naar de grond gezogen wordt. Ook de bargeboards zullen hier aan bijdragen. De bargeboards scheiden de turbulente lucht van de voorwielen en van de rest van de auto. De teams proberen er voor te zorgen dat de lucht zo efficiënt mogelijk over alle vleugels en het bodywork heen glijdt. Hierdoor doet de auto precies wat de coureur voor ogen heeft. Naast dit alles komen de wielen 20 centimeter verder uit elkaar te staan. Ook de sidepods mogen 20 centimeter breder worden.

Iets wat ook verandert is het DRS-effect. Omdat met de nieuwe achtervleugel ook meer luchtweerstand komt zal het effect van DRS nog groter worden. Mogelijk zal het snelheidsverschil op de rechte stukken, waar het systeem kan worden geactiveerd, nog groter zijn. Iets wat inhalen op het rechte stuk ten goede komt, maar of dat positief is valt te bezien. Inhaalacties zouden er nogal ‘nep’ uit kunnen komen te zien.

Het nadeel van meer downforce hebben is het afhankelijk ervan zijn. Want als je dicht achter een moderne Formule 1 auto rijdt, heb je zo veel last van turbulente lucht dat je ook veel downforce verliest. Wanneer een coureur in de voorgaande jaren binnen twee seconden van zijn voorganger reed, kon hij vanwege de turbulente lucht al last krijgen van oververhitte banden. De kans is groot dat dit effect zal toenemen.

Nieuwe banden

Ook de banden zullen gaan veranderen. Zowel de voor- als achterbanden worden breder, 60 millimeter voor de voorbanden en 80 millimeter voor de achterbanden. Dit zorgt voor meer grip en naar verluidt ook voor een betere warmteverdeling in de band. Pirelli zegt dat de banden voor dit seizoen waarschijnlijk minder slijten en dat er veel harder op gepusht kan worden zonder dat ze meteen aan hun eind van hun Latijn zijn. Iets wat we de afgelopen seizoenen regelmatig gezien hebben bij coureurs die te veel van hun banden vroegen en meteen nieuwe konden halen in de pits. Wel verwacht Pirelli dat de progressie die de teams boeken significant zal zijn en dat de auto`s aan het eind van het seizoen een stuk sneller zullen zijn dan aan het begin van het jaar. Maar wat voor effect dat op de banden heeft is nog niet helemaal bekend omdat er tot nu toe niet getest is met auto`s die net zoveel downforce als de nieuwe auto’s produceren.

Motorisch vlak

Op het motorische vlak verandert er veel, maar toch ook weer niet. De regels veranderen nauwelijks, maar wat er wel verandert kan grote gevolgen hebben. Het systeem met de tokens verdwijnt waardoor fabrikanten eigenlijk gedurende het seizoen een compleet nieuwe motor kunnen gaan bouwen. In de afgelopen jaren had je maar een beperkte hoeveelheid tokens en konden de teams niet alles aanpassen. Dat kan nu dus wel. 

De kans is groot dat dit in het voordeel gaat zijn voor Renault en Honda. Beide fabrikanten komen met een compleet nieuw ontwerp. Honda stapt af van haar “size-zero”-ontwerp wat de Japanners erg beperkt heeft de afgelopen twee jaar. Honda had de kleinste motor van het veld en dat brengt aerodynamische voordelen met zich mee, maar helaas bracht dat niet waarop Honda had gehoopt.

Nu is het wel zo dat de teams niet elke race met een nieuwe motor kunnen gaan rijden. In 2016 mocht men nog vijf ‘power-units’ gebruiken. In 2017 zijn het er nog maar vier. Omdat de motoren het zwaarder krijgen door de veranderde aerodynamica is de grootte van de tank aangepast, van 100 kilo naar 105 kilo brandstof. Als dit niet was veranderd dan hadden de coureurs nog meer brandstof moeten besparen tijdens de race. Dat komt de sport logischerwijs niet ten goede. 

Motoren langer mee

Door al deze nieuwe regels krijgen de motoren het dus een stuk zwaarder. De motorfabrikanten zijn er dus alles aan gelegen om de snelste motor te maken maar, die moet nu ook langer mee gaan. De verwachting is dan ook dat de fabrikanten alles uit de kast zullen halen en risico`s zullen gaan nemen. Mogelijk kunnen we dus wat meer ploffende motoren zien zoals die van Lewis Hamilton in de afgelopen Maleisische Grand Prix.

De conclusie van de regelveranderingen is dat de echte effecten nog niet helemaal bekend zijn. Wie komt er met de beste auto? Wie vindt er iets wat andere teams niet hebben zoals de dubbeldeks diffuser van BrawnGP in 2009? Tijdens de eerste wintertests zullen we een indicatie gaan krijgen, maar nu al wordt er gespeculeerd over het feit dat teams niet het achterste van hun tong gaan laten zien, of juist wel als ze wat minder goed zijn. Ook weet men niet of het inhalen juist moeilijker wordt of makkelijker zal zijn.

Eén ding staat in ieder geval vast: de coureur zal het fysiek gezien een stuk zwaarder krijgen. De krachten worden behoorlijk groot en dat kan problemen geven bij de zwaardere races zoals die in Maleisië. De kans is groot dat coureurs die minder fit zijn in dat soort races in de problemen komen. 

Foto: Renault F1 Team