Seizoensreview F1 2016 – Lewis Hamilton

De afgelopen jaren domineerden Mercedes en Lewis Hamilton het veld, hij schreef de wereldtitel in 2014 en 2015 op zijn naam, maar in 2016 stond de teller weer op nul. De Mercedes was nog steeds de beste auto maar voor Hamilton ging het niet van een leien dakje met wisselende prestaties.

Het seizoen begint in Melbourne met een pole position, maar tijdens de race begint het niet goed. De start van de Ferrari`s is beter en teamgenoot Rosberg laat in de eerste bocht geen ruimte. Hamilton weet zich terug te vechten naar de tweede plek en houdt de snellere Vettel achter zich.

De races daarna gaat het ook niet erg best voor de Brit. In Bahrein wederom een pole maar valt hij ver terug door een aanrijding met Valtteri Bottas. In China gaat de bak van de Zilverpijl defect en kan Hamilton niet eens meedoen aan de kwalificatie, tijdens de race komt hij niet verder dan de zevende plaats. In Rusland gaat zijn auto wederom kapot in Q3 waardoor hij verder naar achteren start. Toch haalt Hamilton met een tweede de broodnodige punten om in de race te blijven voor het kampioenschap.

Rivaliteit met Rosberg tot kookpunt

Het staat 4-0 voor Nico Rosberg als Hamilton afreist naar Barcelona. Het moet nu echt eens de kant op vallen van Hamilton. Hij kwalificeert op pole en de druk om te winnen is hoog. Daar komt het niet van. Rosberg heeft de beste start maar rijdt in de verkeerde motorsetting waardoor hij plots vermogen verliest. Hamilton grijpt de kans en wil aan de binnenkant inhalen. Rosberg gooit het gat dicht en beide Mercedessen eindigen in de grindbak. Het is het kookpunt in de toch al bekoelde relatie tussen Hamilton en Rosberg. Hamilton zou zelfs zijn contract in willen leveren na de crash.

In Monaco komt het allemaal goed. Rosberg kan het tempo in de race bij lange na niet bijbenen en leider Ricciardo gaat in de mist bij de pitstop. Hamilton wint voor het eerst sinds lange tijd weer eens een Grand Prix. Na Monaco gaat Hamilton vol goede moed naar Canada en daar wint hij ook, waar Rosberg niet voorbij Verstappen komt en zelfs spint.

In Bakoe gaat het weer niet lekker en maakt de Brit een zeldzame fout. Hij crasht in de kwalificatie en in de race kan hij de juiste knoppen niet vinden waardoor hij op een vijfde plaats eindigt. In Oostenrijk speelt het weer parten in de kwalificatie en laat Hamilton zien dat hij echt uit het juiste hout is gesneden. Een pole met overmacht maar dan de race, een race waarbij Hamilton achter Rosberg uitkomt, door pitstops en sneller is. Als de laatste ronde in gaat maakt Rosberg een foutje in bocht één en Hamilton reageert daarop door vol in de aanval te gaan. Beide Mercedessen komen wéér met elkaar in aanraking alleen nu vallen ze niet uit. Rosberg verliest zijn voorvleugel en valt terug maar Hamilton kan door en wint.

In Engeland, Hongarije en Duitsland wint Hamilton maar in België moet Hamilton onderdelen wisselen. Door problemen met de power unit zijn ze door de poule met onderdelen heen. Er wordt gekozen voor een strategie om meerdere units te wisselen zodat Hamilton in maar één weekend pijn heeft van de straffen die hierop staan. Ondanks alle ellende aan het begin van het seizoen staat hij nu voor in het kampioenschap. Door de straffen moet Hamilton in België achteraan starten. Toch weet hij op het podium te eindigen in een tumultueuze wedstrijd.

In Italië heeft hij een slechte start met als gevolg: weer een inhaalrace. Hij finisht op een tweede plaats achter Rosberg. In Singapore gaat het niet lekker en komt Hamilton als derde over de finish. Dan de Maleisische Grand Prix, Hamilton heeft een goed weekend en een vlekkeloze start. Rosberg wordt door Vettel aangetikt. Hierdoor gaat Hamilton riant aan de leiding in de wedstrijd en lijkt er geen vuiltje aan de lucht. Maar opeens geeft de Mercedes motor de geest en valt hij uit. Na de race vraagt Hamilton zich hardop af waarom van alle motoren uitgerekend die van hem kapot gaan. Het is duidelijk dat het intern niet lekker loopt bij Mercedes.

In gevecht met Verstappen

De Grand Prix van Japan is aan de beurt, Hamilton kwalificeert zich als tweede achter Rosberg. Bij de start gaat het niet lekker voor de Brit en wederom valt hij terug in de race, dit keer komt hij gelijk met een radioboodschap en excuseert zich. Hij probeert zich weer terug te vechten maar komt niet voorbij Verstappen. In de voorlaatste ronde doet Hamilton een ultieme poging om Verstappen te passeren maar ook nu gooit de Nederlander de deur dicht. Hamilton moet ontwijken en haalt de chicane niet. Het blijft zodoende bij een derde plaats en het protest dat Mercedes na afloop aantekent wordt door Hamilton zelf teruggetrokken.

Om nog kampioen te worden moet Hamilton alles winnen wat er nog komt en dan nog heeft hij het niet in eigen hand. Als Rosberg overal achter hem op de tweede plaats finisht dan is de Duitser wereldkampioen. Wat moet dat moet en Hamilton wint met overmacht de laatste races. De laatste in Abu Dhabi. Daar is een overwinning niet genoeg en dus wordt hem vooraf gevraagd wat zijn tactiek is. Hij zegt dat hij met opgeheven hoofd het paddock wil verlaten en met een zo groot mogelijke voorsprong wil finishen.

Alles uit de kast

Niets is minder waar en Hamilton gooit het roer om, hij haalt het tempo er volledig uit, waardoor een harmonica-effect ontstaat. Vettel en Verstappen lopen in op het Mercedes duo en maken de laatste rondes tot een hel voor Rosberg. Bij Mercedes loopt de spanning zo hoog op in de pitbox dat Paddy Lowe op de radio komt, iets wat alleen in noodgevallen gebeurt. Hamilton moet harder gaan rijden maar weigert en voert de druk op, maar Rosberg barst niet. Hij komt als tweede over de finish en wordt wereldkampioen.

Snelheid is niet alles, betrouwbaarheid is onmisbaar in een mechanische sport en juist dat schoot tekort bij Lewis Hamilton dit jaar. Hij heeft maar één punt minder gehaald dan het jaar ervoor toen hij wereldkampioen werd. Wat toch aangeeft hoeveel competitie er in dit jaar zat voor hem en Rosberg. Hoewel er volgend jaar veel gaat veranderen is de combinatie Hamilton en Mercedes favoriet, maar of hij het waar kan maken?

Foto: Mercedes