Seizoensreview F1 2016 – Kimi Räikkönen

Als we het seizoen van Kimi Räikkönen in één woord moeten samenvatten? Bwoah… De stoïcijnse Fin finishte 2016 als zesde in het eindklassement en hoewel hij vorig jaar nog vierde was, scoorde hij dit jaar meer podia en punten, en viel hij minder uit.

En, ook niet onbelangrijk: Räikkönen wist teamgenoot Sebastian Vettel nipt achter zich te houden in de kwalificaties: 11 tegen 10. Al met al laten de prestaties dus een licht stijgende lijn zien, maar tevreden achterover leunen is er niet bij voor de wereldkampioen van 2007. In de races was Vettel namelijk duidelijk de betere: de Duitser eindigde maar liefst 14 keer voor de Fin in de uitslag, en vooral die statistiek moet Räikkönen pijn hebben gedaan.

Plaaggeest Verstappen

Want waar Räikkönen weinig lijkt te hebben ingeboet aan pure snelheid, daar lijkt het mis te gaan op het vlak van inzet, vastberadenheid en de wil om te winnen. Waar Räikkönen voor zijn sabbatical (2010-2012) alom werd geroemd om zijn strijdlust en agressieve rijstijl, daar lijkt het heilige vuur er de laatste jaren een beetje af bij de inmiddels 37-jarige Fin. Dat was dit jaar vooral te zien in de duels met Max Verstappen: tot vier keer toe (Oostenrijk, Hongarije België en Maleisië) streden beide rijders een boeiend gevecht uit en in alle vier de gevallen trok Räikkönen aan het kortste eind.

‘Italiaanse toestanden’

Ondanks zijn imago als ijskonijn moet het voor de Fin bijna net zo frustrerend zijn geweest als de interne problemen bij het team. Ferrari verloor met technisch directeur James Allison halverwege het seizoen een waardevolle kracht. En de manier waarop Ferrari wordt geleid en tactische beslissingen worden genomen, waren in november al aanleiding voor Bernie Ecclestone om een flinke sneer uit te delen aan de Scuderia. Volgens de F1-supremo worden de matige prestaties onder meer veroorzaakt door de ‘Italiaanse’ wijze waarop de stal wordt bestuurd en zou ‘buitenlands bloed’ het team goed doen. Räikkönen zal zoiets nooit hardop zeggen, maar moet in Canada, Singapore en Austin hetzelfde hebben gedacht. Tactische dwalingen vanaf de scharlakenrode pitmuur tijdens die eerste twee races en een mislukte pitstop in Texas deden Räikkönen’s puntentotaal weinig goed. 

Werk dus aan de winkel voor 2017: Kimi Räikkönen moet het gif weer terugvinden en de Scuderia moet een onlangs verschenen interview met Pat Symonds in de Gazzetta dello Sport maar eens teruglezen. De scheidend technisch directeur van Williams legde de vinger op de zere plek door te stellen dat de hiërarchische wijze (met één baas) waarop Ferrari wordt geleid niet meer van deze tijd is en dat het team er goed aan zou doen om op sleutelposities sterke persoonlijkheden neer te zetten. Of ze daar in Maranello een boodschap aan hebben? Bwoah!

Foto: Scuderia Ferrari