Seizoensreview F1 2016 – Fernando Alonso

Fernando Alonso

Fernando Alonso noemde dit seizoen een van zijn beste jaren. Beter dan zijn seizoenen bij Renault toen hij tweemaal wereldkampioen werd en Michael Schumacher versloeg. Hij haalde slechts 54 punten en hij werd tiende in het algemeen klassement, iets wat Alonso op papier niet tot tevredenheid zal stellen.

Het seizoen begint slecht voor de Spanjaard, hij crasht zwaar in Melbourne nadat hij achterop de auto van Esteban Gutiérrez rijdt. Van de auto blijft weinig over en Alonso kan gelukkig zelfstandig zijn auto verlaten. Doktoren constateren een gebroken rib en verklaren hem niet fit voor de race in Bahrein. Hier neemt de Belg Stoffel Vandoorne zijn plaats in, met succes, hij haalt één punt in Bahrein.

In China neemt Alonso weer plaats in de auto en begint met een twaalfde plek. In Rusland haalt hij zijn eerste punten van het seizoen, een zesde positie. In Spanje, evenals in Baku en Oostenrijk valt hij uit omdat de McLaren de geest geeft. Toch blijkt de auto significant betrouwbaarder dan in 2015 waar de Spanjaard vaak de auto aan de kant moet zetten met technische problemen. Hoogtepunt in het voorjaar is de natte race in Monaco waar Alonso naar een knappe vijfde plaats rijdt.

De tweede helft van het seizoen worden er grote stappen gemaakt bij McLaren waardoor Alonso vaker in de punten eindigt. In Austin evenaart hij zijn beste resultaat van het seizoen, een vijfde plaats, net zoals in Monaco. Natuurlijk zijn er ook mindere races zoals tijdens de Britse Grand Prix waar hij in bocht één bijna twee volledige pirouettes maakt op hoge snelheid.

Toch boekt hij betere resultaten dan zijn teamgenoot Jenson Button die het met name in de kwalificatie laat liggen. Hij voelt zich op zijn gemak in de auto zegt hij zelf en uiteindelijk, met één race minder gereden, haalt Alonso in totaal 33 punten meer dan Button.

Met de nieuwe regels gaat het komend jaar erg veranderen, met name de krachten die een coureur moet verdragen zullen enorm veranderen. Voor Alonso is dit niet nieuw, hij is natuurlijk tweemaal wereldkampioen geworden in een periode dat er veel meer downforce was, in 2005 en 2006.

Bovendien heeft Honda enorme progressie geboekt en bij McLaren is men in staat een auto te bouwen die bij de top van het veld hoort. Een mogelijke overstap naar Mercedes lijkt er niet te komen, Alonso heeft recent laten weten bij McLaren te blijven en wereldkampioen te willen worden. Of het hem gaat lukken in 2017 is de vraag maar McLaren en Alonso mogen weer gerekend worden tot de outsiders.

Foto: McLaren