Weekoverzicht 17 december

› De stoelendans bij Mercedes
› Brawn over het motorenreglement van na 2020
› 2017 geen tussenjaar voor Sauber
› Team Bleekemolen gaat weer racen met Porsches
› Luister Grand Prix Radio nu zonder extra kosten via T-Mobile

De stoelendans bij Mercedes

Het vertrek van Nico Rosberg blijft de gemoederen bezighouden deze winter. De grote vraag is nog altijd wie de opvolger wordt van de wereldkampioen. Een van de eerder genoemde kandidaten is deze week afgevallen, Fernando Alonso. De Spanjaard heeft in Woking, in het McLaren Technology Centre, het personeel laten weten dat hij wereldkampioen wil worden met het team en daar helemaal voor gaat.

De geruchten worden daarentegen steeds hardnekkiger dat Valtteri Bottas naar Mercedes gaat. Bottas, die Toto Wolff als manager heeft, moet dan wel eerst bij Williams onder zijn contract uitkomen. Claire Williams, de teamchef van het gelijknamige team, heeft in een interview aan de BBC gezegd dat er mogelijkheden zijn, mits er een gelijkwaardige vervanger gevonden kan worden voor Bottas. Hier doen diverse mogelijke kandidaten de ronde: Jenson Button en Felipe Massa. Eerder dit jaar waren er al geruchten over de terugkeer van Button bij Williams maar toen zou hij te lang hebben getwijfeld. Massa zou ook terug kunnen keren bij het team en volgens de Franse krant L’equipe zouden er al gesprekken zijn gevoerd. Mercedes zelf heeft laten weten in het nieuwe jaar pas bekend te maken wie er gaat rijden bij de zilverpijlen. Tot die tijd waarschijnlijk nog een hoop geruchten en speculaties.

Brawn over het motorenreglement van na 2020

Ross Brawn heeft in een interview aan Auto, een magazine van de FIA, verteld dat de Formule 1 moet gaan kijken naar wat ze willen op motorgebied in 2020. In dat jaar loopt het huidige motorenverdrag af en volgens de Brit moet er voor die tijd worden gekeken welke weg er ingeslagen moet worden. Brawn zei dat er nu voor het huidige concept is gekozen omdat de fabrikanten zo dicht mogelijk bij de straatauto`s willen blijven maar dat gaat de komende jaren drastisch veranderen. Brawn vindt dat je óf moet kiezen om technisch verder van de straatauto`s af te gaan staan óf om met een brandstofcel dan wel elektrisch te gaan rijden. “We hebben Formule E die nu zijn plek begint te krijgen, maar Formule 1 is geen demonstratie van de techniek, het is een circus.” Volgens Brawn zou dat uiterlijk eind 2018 bekend moeten zijn zodat iedereen gelijke kansen heeft.

2017 geen tussenjaar voor Sauber

Monisha Kaltenborn, de teambaas van Sauber, heeft laten weten dat 2017 geen tussenjaar wordt voor het team. Het moet volgens haar een jaar worden waarin stappen worden gemaakt. Stappen om weer in het middenveld te komen en dan verder te werken naar voren. Bij Autosport heeft Kaltenborn uit de doeken gedaan hoe het meerjarige plan in zijn werk gaat. Meerdere sponsoren zouden geinteresseerd zijn om het team te ondersteunen.

Team Bleekemolen gaat weer racen met Porsches

Team Bleekemolen keert in 2017 terug in de Porsche Cup. Dat heeft Sebastiaan Bleekemolen bekendgemaakt. Team Bleekemolen is actief in zowel de Porsche Carrera Cup als een aantal races van de Porsche Super Cup. Het team zal twee en wellicht drie auto’s inzetten. “Ik heb er ontzettend veel zin in”, zei Bleekemolen in een reactie op Grand Prix Radio. “We willen af en toe ook Max Verstappen in actie zien en dan moet je Porsche Super Cup rijden. Dat is de hoogste cupserie die er is. Met mijn 38e denk ik de oude coureur op de grid te zijn in de Super Cup, desalniettemin ga ik er helemaal voor.”

Luister Grand Prix Radio free of charge via T-Mobile

Grand Prix Radio is vanaf heden free of charge te beluisteren via het mobiele netwerk van T-Mobile. De zender is onderdeel van T-Mobile’s datavrije muziek. Klanten kunnen nu zonder dat het data kost luisteren via hun smartphone als ze beschikken over een ‘StelSamen-StelBij’ abonnement van 6GB of 20GB.

Meer informatie op de website van T-Mobile.

Foto: Williams