Seizoensreview F1 2016 – Romain Grosjean

Als er een klassement zou zijn van het schelden via de boordradio, dan staat Sebastian Vettel fier bovenaan, met Romain Grosjean op een tweede plaats. De Fransman verliet na vier jaar Lotus voor een nieuwe uitdaging bij het Amerikaanse Haas. Met wisselend succes.

Grosjean beschrijft zijn eigen seizoen als een jaar met ups en downs. Die ups waar Grosjean het over heeft vinden vooral plaats in de eerste seizoenshelft. Haas presteert goed en dat is onder meer te danken aan de ondersteuning van Ferrari, de partner van het Amerikaanse team. De Italianen leveren onder andere motoren en vele andere onderdelen die volgens het reglement gedeeld mogen worden.

IJzersterke start

Tijdens de wintertest in Barcelona lopen de Amerikanen tegen nogal wat praktische problemen op en operationeel zal er het nodige verbeterd moeten worden, voordat het team op niveau mee kan doen. Toch kent het team een hoopvolle start van het seizoen tijdens de Grand Prix van Australië. Romain Grosjean excelleert en pakt bij het debuut van het team een zesde plaats.

Tot nog grotere verbazing van alles en iedereen doet Grosjean dat twee weken later nog eens dunnetjes over. In Bahrein scoort hij de tweede puntenfinish op rij, met een vijfde plaats deze keer. Twee keer wordt Grosjean verkozen tot ‘Driver of the Day’ door fans die stemmen op Formula1.com.

Het gaat rosjean voor de wind, maar in China valt het tegen. Hj kwalificeert zich nog als veertiende, in de race moet hij al vroeg naar binnen voor een nieuwe voorvleugel en moet zo helemaal achteraan beginnen aan de race. Grosjean pakt nog twee plekken terug, maar wordt teleurstellend negentiende. In Rusland gaat het wat dat betreft een stuk beter. Grosjean ontwijkt de chaos in de eerste ronde en kan met een eenstopper Sergio Perez voorblijven die daarna druk zet maar niet langszij komt. Grosjean scoort voor de derde keer in vier races punten voor Haas.

Malheur wat de klok slaat

Een kapotte voorvleugel, remproblemen, een aanvaring met Kimi Raikkonen, een pitstop die misgaat en een strategische fout met een foute bandenkeuze is het begin van het Europese seizoen van Grosjean. In vier races op rij komt hij niet in de buurt van de punten.

Oostenrijk daarentegen is iets beter met een zevende plaats. Grosjean kan daar het gevecht aangaan met gevestigde subtoppers als Perez en Massa en finisht uiteindelijk zevende. Die goede prestatie kan hij niet doorzetten in Groot-Brittanië waar problemen met de transmissie zorgen voor nog een DNF.

In deze fase van het seizoen is teamgenoot Gutierrez een aantal keren de betere van de twee. In Hongarije, Duitsland en België finisht de Mexicaan voor zijn teamgenoot. Tot overmaat van ramp komt Grosjean in Singapore niet eens aan de start toe door technische problemen.

Frustratie neemt toe

Vanaf dat moment neemt ook de frustratie toe bij Grosjean. Problemen met de remmen blijken een blijvend issue voor Haas dat niet zomaar opgelost kan worden. Het levert nog een uitvalbeurt op in Maleisië waar Grosjean in de grindbak eindigt en in Japan valt hij ook buiten de punten.

De problemen zijn nog niet opgelost, maar een tiende plaats in de thuisrace in Amerika zorgt voor een lichtpuntje in de duisternis. Dat is waar Grosjean het mee moet doen want de laatste drie races van het seizoen zijn kleurloos. In Mexico rijdt de Haas stijf achteraan en in Brazilië crasht Grosjean voor de start op het natte asfalt van de Autodromo Carlos Pace. Met een elfde plaats in Abu Dhabi sluit Grosjean het seizoen vol ‘ups en downs’ af.

Foto: Haas F1 Team