Seizoensreview F1 2016 – Felipe Massa

Het Formule 1-seizoen is ten einde en dus is het tijd om de prestaties van de verschillende coureurs te wegen. In deze aflevering aandacht voor Felipe Massa. De Braziliaan van Williams nam na 15 jaar afscheid van de koningsklasse van de autosport.

“Ik ben zeer trots op de manier waarop ik mijn carrière vandaag heb afgesloten. Ik verlaat de Formule 1 dan ook met opgeheven hoofd”, zegt Massa na afloop van de Grand Prix van Abu Dhabi waarin hij als negende over de finish komt.

Geen podium

Het is het slotstuk van een seizoen dat niet kan worden gerekend tot het meest succesvolle in de loopbaan van de Braziliaan. Het is een jaar waarin Massa voor het eerst sinds 2011 geen podiumplaats weet te behalen.

De start van het seizoen in Australië is goed. Na een zesde plaats in de kwalificatie legt Massa in Melbourne beslag op een vijfde plaats. In de daaropvolgende vijf Grands Prix rijdt de Braziliaan steeds in de punten.

Strategie

In het Russische Sotsji evenaart Massa zijn prestatie van Australië en in Bahrein ligt hij tot de eerste serie pitstops op de tweede plaats. Echter, de strategie van slechts twee stops pakt verkeerd uit en Massa eindigt als achtste, nadat hij zich in de laatste ronde nog laat verschalken door Daniil Kvyat.

Daarna breekt er een mindere periode aan voor de Braziliaan. Massa rijdt in slechts één van de zes races in de punten. Dat gebeurt in Azerbeidzjan, waar voor het eerst de Grand Prix van Europa wordt verreden. In de straten van de hoofdstad Bakoe heeft de Braziliaan het lastig, maar hij eindigt uiteindelijk als tiende. Daarvoor is Massa in Canada uitgevallen met een waterlek, nadat hij al in de eerste training is gecrasht.

Uitvalbeurten

In Oostenrijk rijdt de Braziliaan in de punten totdat problemen met de remmen hem dwingen tot opgave. Op het natte circuit van Silverstone komt de Williams-bolide niet uit de verf en Massa finisht als elfde en een moeizaam weekend in Hongarije levert niet veel meer op dan een 18de plaats. In Duitsland haalt hij de finish niet omdat hij wordt aangetikt door Renault-coureur Jolyon Palmer.

Het eerste deel van het seizoen eindigt hierdoor in mineur, maar na de zomerstop gaat het weer beter. In de resterende negen races valt Massa maar één keer uit en eindigt hij twee keer niet in de punten.

Afscheid aangekondigd

In België finisht de Braziliaan als tiende, maar op Spa-Francorchamps zit er meer in. Massa ligt op een vierde plaats, maar hij kan zijn banden niet goed houden en moet zich tevreden stellen met één WK-punt. In Italië, waar hij als negende eindigt, maakt Massa bekend aan het einde van het seizoen een punt te zetten achter zijn loopbaan.

In Singapore rijdt hij het merendeel van de race in de top tien, maar moet uiteindelijk genoegen nemen met een twaalfde plaats. Ook in Maleisië zijn er geen punten voor de Braziliaan. Koppelingsproblemen voorkomen dat Massa tijdens de formatieronde weg kan rijden. Na de start uit de pitstraat zorgt een leeglopende band ervoor dat de Braziliaan wordt teruggeworpen naar een 19de plek. Uiteindelijk knokt Massa zich nog terug naar plaats 13.

Lekke band

Een lekke band speelt hem ook parten in de Verenigde Staten na een touché met McLaren-coureur Fernando Alonso. Massa eindigt toch nog als zevende, zijn beste resultaat sinds Sotsji.

De Braziliaanse Grand Prix moet het hoogtepunt van zijn afscheidstournee worden. Voor eigen publiek wordt het een ander afscheid dan vooraf gedacht. Massa crasht en valt uit. Met de Braziliaanse vlag om de schouders en tranen in de ogen neemt hij afscheid van zijn fans. Op weg naar de pits geven de andere teams hem een staande ovatie.

Foto: Williams