Seizoensreview F1 2016 – Kevin Magnussen

Het Formule 1-seizoen is ten einde en dus is het tijd om de prestaties van de verschillende coureurs te wegen. De redactie van Grand Prix Radio blikt terug op 2016. In deze aflevering Kevin Magnussen, de sympathieke Deen die het gros van de in totaal acht punten voor Renault binnen harkte.

De zeven punten die Magnussen dit seizoen bijeen reed, zijn beduidend minder dan de 18 die hij ooit bij zijn eerste Formule 1-optreden pakte. Magnussen debuteerde in 2014 in Australië in de hoogste autosportklasse en wist indruk te maken door zijn McLaren Mercedes MP4-29 achter Nico Rosberg, maar voor teamgenoot Jenson Button naar een tweede plaats te sturen. Iedereen dacht dat een nieuwe ster was geboren, maar na een eerste succesvolle seizoen, koos McLaren in 2015 voor ervaring en besloot Jenson Button het stoeltje van Magnussen te geven. Na een jaar op de reservebank gunde Renault de Deen uit Roskilde begin dit jaar een tweede kans als eerste rijder van het heropgerichte fabrieksteam. Overigens niet nadat de onderhandelingen tussen Renault en Pastor Maldonado op niets waren uitgelopen.

Tweede kans

Het moet voor Magnussen een aardige revanche zijn geweest weer onderdeel uit te maken van het rennersgilde, ondanks dat ook hij wist dat de Fransen dit seizoen slechts als overgangsseizoen beschouwden naar 2017 en nieuwe regelgeving. Renault verscheen in Melbourne met een tot RS16 omgedoopte Lotus E23 waarin de Mercedes-krachtbron was vervangen door de beduidend zwakkere Renault RE16-motor 1.6 V6 turbo. Al met al geen best vooruitzicht voor Magnussen, die bij zijn eerste optreden in Australië direct zijn meerdere moest erkennen in debuterend teamgenoot Jolyon Palmer. Een wake-up call voor de Deen die vanaf de tweede race in Bahrein gas gaf en directe concurrent Palmer voorlopig achter zich liet: vooral in de kwalificaties liet Magnussen zien over meer ervaring te bezitten dan zijn oudere, maar minder bedreven stalgenoot.

Toen Magnussen ook nog eens zes punten (P7) pakte tijdens de Grand Prix van Rusland en na afloop werd verkozen tot Driver of the Day leek het toch nog een aardig seizoen te worden voor de Deen. Het ging echter mis in Canada: Magnussen reed zijn RS16 aan puin tijdens de derde vrije training en miste daardoor de kwalificatie. De wedstrijdleiding streek met de hand over het hart en de 24-jarige coureur mocht alsnog van start gaan. Vanaf dat moment en vooral na de zomerstop wist Magnussen geen potten meer te breken en zag hij Palmer steeds vaker langszij komen. Magnussen scoorde nog een punt (P10) in Singapore, maar leek toen al meer bezig met een vertrek bij Renault. 

Waardering blijft uit

In oktober liet Magnussen via Twitter weten “ongeduldig” te worden en tijdens een interview begin november liet hij doorschemeren klaar te zijn bij het team dat hem wel een aanbieding voor 2017 had gedaan, maar waaruit in zijn optiek “onvoldoende waardering” sprak. Om een vergelijkbaar scenario als eerder bij McLaren te voorkomen en opnieuw aan het einde van het seizoen zonder stoeltje te zitten, besloot Magnussen dan maar op de eerste beste voorbijkomende trein te stappen en zijn heil te zoeken bij Haas F1.

Derde kans?

Wat die overstap een vrij eenvoudige maakte was het vertrek van Esteban Gutierrez bij het Amerikaanse team. De Mexicaan was dit jaar veruit de mindere van teamgenoot Romain Grosjean en het was slechts een kwestie van tijd alvorens de Mexicaan zijn congé zou krijgen. Haas F1 klopte direct aan bij de ongelukkige Magnussen en verkondigde met het rijdersduo Grosjean/Magnussen een “sterke line-up” te hebben die het team naar “een hoger plan” zou kunnen brengen. Zou Haas voor Magnussen driemaal scheepsrecht zijn?

Foto: Renault Sport Formula One Team