Seizoensreview F1 2016 – Esteban Gutierrez

(c) Haas F1

Na twee jaar met Sauber werd Esteban Gutierrez begin 2016 gecontracteerd door Haas F1, een nieuw team in de Formule 1-wereld. De start van het Amerikaanse team zag er veelbelovend uit, maar voor de Mexicaan bleek het een uiterst moeizaam seizoen. Een terugblik op het jaar van Esteban Gutierrez.

Romain Grosjean is de andere coureur bij Haas en al gauw is duidelijk dat hij de prioriteit heeft bij het team dat geleid wordt door Guenther Steiner. Grosjean pakt in de eerste twee races belangrijke punten terwijl Gutierrez tweemaal de finish niet haalt. Sinds Japan 2013 staat Gutierrez ‘droog’, hij heeft de hoop daar bij Haas verandering in te brengen.

In Melbourne is Gutierrez betrokken bij de megacrash van Fernando Alonso. Twee weken later in Bahrein zijn remproblemen de oorzaak van nog een DNF. Keer op keer slaagt Gutierrez er niet in punten te halen voor Haas en dat terwijl Grosjean dat wel presteert in drie van de eerste vier races.

In Sochi moet Gutierrez een nieuwe voorvleugel halen na contact met Nico Hulkenberg. In Spanje leken de eerste punten er dan toch echt te komen, Gutierrez reed lang achtste tot hij in de laatste ronden nog vier coureurs langszij zag komen. De laatste van die vier, Valtteri Bottas, zou Gutierrez van de baan geduwd hebben en krijgt later vijf seconden tijdstraf. Gutierrez wordt daardoor elfde.

Gutierrez wordt gedurende het Europese seizoen een twee keer elfde maar is nooit echt dichtbij de punten. Het andere probleem dat Haas teistert zijn de remmen. Zowel Grosjean als Gutierrez hebben last van ‘slechte’ remmen en het team van Haas noch de leverancier lijkt de oplossing te hebben. Het blijft een issue gedurende de rest van het seizoen.

Als begin november bekend wordt dat Romain Grosjean nog een jaar langer blijft en Kevin Magnussen ingelijfd is bij Haas, is duidelijk dat Gutierrez op een door spoor zit bij de Amerikanen. Met drie uitvalbeurten in de laatste zes races van het seizoen met als dieptepunt een technisch probleem in Brazilië, lopen de Zuid-Amerikaanse emoties hoog op. Het komt tot een handgemeen met sportief directeur Steiner, al wordt dat later door het team afgedaan als ‘niets’.

Gutierrez verlaat Haas en wellicht ook de Formule 1 na een zeer teleurstellend seizoen zonder punten. Misschien is een zitje bij Manor of Sauber nog haalbaar, anders lijkt een rol als reserve bij Ferrari het maximaal haalbare. Voorlopig blijft Gutierrez staan op een puntenfinish in zestig starts.

Foto: Haas F1