Seizoensreview F1 2016 – Marcus Ericsson

Het Formule 1-seizoen is ten einde en dus is het tijd om de prestaties van de verschillende coureurs te wegen. De redactie van Grand Prix Radio doet dat de komende tijd. Te beginnen met Marcus Ericsson, de Zweed die de ondergang van Sauber voorkomen heeft met behulp van zijn investeerders.

Marcus Ericsson zal met gemengde gevoelens terugkijken naar dit seizoen waarin hij in de achterhoede vertoefde. De 2016 auto, de C35, is een evolutie van de 2015 auto met een nieuwe Ferrari krachtbron. In 2015 haalde de Zweed nog negen punten en eindigde hij als 18e in het kampioenschap.

In 2016 blijkt de Sauber echt een maatje te klein en gedurende het gehele seizoen komen ze er niet aan te pas. Bovendien blijken er ernstige geldproblemen te zijn bij het Zwitserse team waardoor onderdelen niet worden verbeterd. Zelfs gespoten onderdelen worden niet meer gerepareerd waardoor de auto`s soms een raceweekend aanvangen met beschadigingen van de race ervoor. Uiteindelijk worden er nieuwe (Zweedse) investeerders gevonden en Sauber lijkt gered van de ondergang.

Het seizoen begint slecht voor Ericsson als de nieuwe motor in Australië de geest geeft. In Monaco gaat het helemaal mis als beide Saubers met elkaar in aanraking komen in de Rascasse. Hier ontvangt Ericsson een straf voor, hij moet drie plaatsen terug op de startgrid in Canada. Op Silverstone gaat het in de vrije trainingen mis op de zaterdagochtend en moet hij zelfs naar het ziekenhuis. Ericsson crasht zijn auto hard in de muur en rijdt de Sauber aan gort. Uiteindelijk mag en kan hij vanuit de pits starten maar de auto doet het niet goed en hij moet de race aan zich voorbij laten gaan.

In Spa houdt de Sauber het voor gezien en redt hij dus ook niet het einde van de race. Tijdens de “Max Verstappen-show” in Brazilië is Ericsson een van de personen die zijn auto niet op het natte asfalt kan houden. Hij spint eraf op een plek waar Verstappen zijn auto net wel uit de muur kan houden. Weer een puntloze race voor de Zweed.

Ericsson sluit dit seizoen af als 22e, met een beste finish in Mexico op de elfde plaats. Geen enkel puntje en zelfs geen top-tien finish, terwijl Felipe Nasr, zijn teamgenoot, wel in de punten eindigt. De Braziliaan haalt maar liefst twee punten binnen voor het team, nota bene tijdens de Grand Prix van Brazilië. Toch is Monisha Kaltenborn, de teambaas van Sauber, tevreden aan het eind van het seizoen. “Marcus en Felipe hebben het goed gedaan en hebben zich niet af laten leiden in moeilijke tijden”, aldus Kaltenborn na de laatste race. Waarschijnlijk zat er niet meer in met een auto die niet echt is doorontwikkeld gedurende dit seizoen.

Volgend seizoen zal voor iedereen anders zijn vanwege nieuwe regels op technisch gebied. Bovendien zal het Zwitserse team met de Ferrari-motoren van dit jaar blijven rijden, iets wat prestaties niet zal bevorderen. Sauber ziet 2017 als tussenjaar en gaat voor de lange termijn. In 2018 wil het team weer behoren tot de middenmoot. Dat doet men met Ericsson die nog een seizoen mag rijden voor Sauber.