Voorbeschouwing Formule 1 Grand Prix van Abu Dhabi

De laatste race van het jaar staat alweer op het programma en deze zal spannend gaan worden. Wie wordt de kampioen? Kan Max Verstappen vanaf P6 naar het podium en kan hij nog vierde worden in de WK-stand? Een voorbeschouwing op de GP van Abu Dhabi.

Lewis Hamilton heeft het niet in eigen hand om kampioen te worden. hij zei eerder dit weekend dat hij gaat voor de maximale voorsprong om met opgeheven hoofd het circuit te kunnen verlaten. Nico Rosberg kan het eigenlijk alleen maar verpesten voor zichzelf, het enige wat hij hoeft te doen is achter zijn teamgenoot aanrijden en de bokaal in ontvangst nemen. Zo simpel zal het echter niet zijn want de spanningen lopen hoog op in een race als deze, de allesbeslissende. Één fout en de droom spat uiteen.

Terugkijkend naar alle races dit jaar zal de start uiteraard cruciaal zijn, komt iedereen goed van zijn plek? En gaat iemand zich bemoeien met de titelstrijd? Beide Ferrari`s hebben een erg hoge topsnelheid, dus kunnen zij met een goede start tussen of zelfs vóór de Mercedessen uit komen? In Canada lukte dat ook. De racepace van de Red Bulls is erg goed en hebben een alternatieve strategie die mogelijk positief kan uitpakken. Ricciardo op de derde plaats geeft hem een goede kans op het podium en een kans om zelfs de Mercedessen aan te vallen. Verstappen start vanaf de zesde plek en moet zich voorbij de Ferrari`s knokken om voor de vierde plek in het kampioenschap te kunnen bereiken.

Lees ook: Wie van de drie wordt vierde in het WK Formule 1?

De bandenstrategie kan cruciaal worden voor de overwinning. Red Bull start als enige van de topteams op supersofts terwijl Mercedes en Ferrari op de ultrasoft starten. Dat zou kunnen betekenen dat ze langer doorrijden in de eerste stint of dat ze meer van hun banden kunnen vragen. In Austin kozen ze ook al voor een andere bandenstrategie maar kwamen ze ongeveer op hetzelfde moment binnen voor de eerste stop. Het geeft ze in ieder geval meer keuze dan de concurrentie want deze teams moeten vrijwel zeker binnen tien ronden naar binnen voor nieuwe banden. Daarna zal er vrijwel zeker net als vorig jaar voor de softband worden gekozen. De verwachting is dat de meeste teams kiezen voor een twee stop-strategie.

De safety car is geen onmogelijkheid op dit circuit en mocht deze naar buiten komen voor een startongeval dan zullen veel teams zich zo snel mogelijk proberen te ontdoen van de ultrasoft. De organisatie schat de kans op een safety car op Abu Dhabi in als ‘gemiddeld’. Mocht er tegen het eind van de race een safety car komen dan kunnen er coureurs zijn die de ultrasoft zullen proberen om plekken te winnen in de slotfase.

Achteraan het veld kunnen we mogelijk ook nog spanning verwachten. Heeft het team van Haas de remmen onder controle of krijgen we weer ellende te zien bij de Amerikanen? En hoe gaat het met Toro Rosso na een dramatisch begin van het weekend?

Deze race rijden twee coureurs van formaat hun laatste race, Jenson Button en Felipe Massa. Ze zullen zeker niet meedoen voor de winst maar kunnen ze nog een rol van betekenis spelen? Massa leek de balans niet gevonden te hebben in zijn auto en start van plek tien. Button vanaf plek twaalf zal in de punten willen eindigen.

De race gaat over 55 rondes en duurt ongeveer 1 uur en 40 minuten. Dan zullen we weten wie er wereldkampioen wordt: Nico Rosberg of Lewis Hamilton.

Het commentaar van Olav Mol over de Grand Prix van Abu Dhabi is vanaf 14.00 uur te beluisteren via GrandPrixRadio.nl

Foto: Mercedes