Voorbeschouwing Formule 1 Grand Prix van Brazilië

Lewis Hamilton start vandaag vanaf pole position en daarachter Nico Rosberg. Iets wat al vaak geschreven is dit seizoen, vorig seizoen en het seizoen ervoor. Daarachter staat Kimi Raikkonen, iets dat nog niet heel vaak geschreven is. De vraag is hoe dat zo is gebeurd. En dan kan je meteen naar het weer kijken, want de kans dat het op Interlagos gaat regenen vandaag is erg groot. Hierdoor zijn er bijna zeker vertekende beelden ontstaan tijdens de kwalificatie.

Van de toppers lijkt Mercedes het goed voor elkaar te hebben, want ze zijn in rondetijden los van het veld. Ferrari staat er ook goed bij door voor en achter Verstappen te staan op plaats 3 en 5. Voor Red Bull lijkt het een lastigere race te gaan worden, kijkend naar de kwalificatie, plaats 4 en 6. De vraag is echter, wie heeft zijn setup aangepast voor regen?

Als je kijkt naar de tendens van het hele jaar dan verrast Ferrari eigenlijk. Mogelijk dat zij toch meer gokken op een drogere baan dan Mercedes en Red Bull. Ze nemen steeds vaker risico`s en dat werpt soms zijn vruchten af, maar we hebben Ferrari ook weleens hopeloos zien wegvallen in de regen zoals op Silverstone in 2008. Toen werd Raikkonen door Hamilton op een rondje werd gezet en Massa zelfs op twee rondes achterstand. Als we terugblikken op Silverstone dit jaar, dan zien we een snelle Hamilton en een aanmodderende Rosberg, net zoals in Monaco. Dus mogelijk is regen iets wat het kampioenschap nodig heeft. 

De Red Bull-auto gaat erg goed in de regen. Het lijkt dat ze er daar wel een beetje op rekenen. Toen aan Max Verstappen gisteren na de kwalificatie werd gevraagd of hij de regendans gaat doen, zei hij tegen een journalist van Motorsport: “Nee, dat hoeft niet, denk ik. Het komt wel.” En dan is de vraag: kan Max de kop aanvallen en voor de overwinning gaan? Of heeft het telefoontje van Toto Wolff met Jos Verstappen iets veranderd? 

Achter de toppers deden een paar coureurs dingen die we niet direct verwacht hadden. Interlagos is toch een circuit waar je vermogen nodig hebt, zeker het laatste stuk omhoog naar start en finish, maar desondanks deed Fernando Alonso het erg goed met een tiende plaats. De Honda-motor is niet de sterkste van het veld, dus mogelijk staat Alonso toch op een afstelling voor droog weer. Ook Romain Grosjean deed het erg goed, maar die heeft een Ferrari-motor achterin. Of hebben ze toch ook minder gerekend op regen aldaar?

Het team dat tegenviel was toch Williams. Gaan zij dan uit van regen? Zelf zeggen ze dat ze problemen hadden met de banden op temperatuur te krijgen. En als het gaat regenen wordt het er niet warmer op. 

Veel teams hadden problemen met de banden. De hardere band is de verplichte optie als het droog blijft. Zodra het gaat regenen en de regenbanden worden gebruikt, dan vervallen alle verplichtingen en daarmee ook alle strategieën. Regen is namelijk niet te regelen, het komt wanneer het komt en dat maakt het altijd spannend en leuk. Niet voor de teamplanners, maar wel voor de kijker en ook voor het kampioenschap. 

Mocht Rosberg vandaag winnen dan is hij wereldkampioen, sterker nog, haalt hij 7 punten meer dan Hamilton vandaag, dan ook. De Brit kan dus maar één ding doen vandaag en dat is winnen en hopen. We gaan het zien vanaf 17:00 uur Nederlandse tijd. De race is live te volgen op onze  zender met het commentaar van Olav Mol en op deze site via de liveblog.

Foto: Red Bull Racing