Voorbeschouwing F1 GP van Mexico

Het belooft een interessante Grand Prix van Mexico te worden vandaag op het Autodromo Hermanos Rodrigues. Dat is de conclusie na een spannende kwalificatie waarin de topteams diverse strategieën kozen. Een voorbeschouwing.

De bandenkeuze voor de race werd gisteren in kwalificatie bekend. Red Bull start met beide auto`s op de supersoft band en de beide Ferrari`s en Mercedessen op de soft band. Bovendien staat Nico Hulkenberg tussen de topteams in op plaats 5.

De start wordt cruciaal want de Red Bulls moeten vrij vroeg naar binnen voor nieuwe banden. Mogelijk moeten zowel Verstappen als Ricciardo rond rondje zes al naar binnen, de rest kan dan nog een aantal ronden door. Het voordeel van de zachtere band is dat een betere start mogelijk is en nog belangrijker, de eerste rondes zit er meer temperatuur in deze banden en daarmee ook grip. De vraag is dus: kunnen beide Red Bulls de Mercedessen bedreigen bij de start? De racesnelheid op de mediumband is erg goed bij de Red Bulls en de verwachting is dat ze bij de eerste stop al naar deze band zullen gaan voor een lange stint.

Nico Rosberg kan kampioen worden

Nico Rosberg viel in eerste instantie toch wat tegen in de kwalificatie maar kon er uiteindelijk nog een goed rondje uitpersen. Maar de race gaat over 71 rondjes en de Duitser maakt een iets minder zekere indruk. Want als Hamilton uitvalt of minder dan 1 punt haalt en Rosberg wint, is hij wereldkampioen. Hamilton moet winnen en stilletjes hopen op een goede dag van een Red Bull of Ferrari.

Ferrari stelde teleur in de kwalificatie met Raikkonen op zes en Vettel op zeven. De races zijn over het algemeen beter dus zullen zij zich naar voren vechten, de Italianen hebben vaak een goede start. De vreemde eend in de bijt is de Force India van Nico Hulkenberg die zich netjes kwalificeerde op een vijfe plaats. Zijn teamgenoot Sergio Perez stelde teleur met een twaalfde startpositie, zijn thuiswedstrijd zal hard werken worden. Hij heeft al aangegeven er helemaal voor te gaan, maar dat zal nu dus nog meer moeten zijn om het publiek te laten juichen.

Waar moeten we nog meer op letten? Carlos Sainz (P10) en Pascal Wehrlein (P16). Beide reden ze een sterke kwalificatie en lijken de zaakjes goed voor elkaar te hebben. Wehrlein heeft natuurlijk het voordeel van de krachtige Mercedes motor maar Sainz heeft de minder krachtige 2015-Ferrari motor, wat aangeeft dat de Torro Rosso een goede balans heeft.

De vraag is natuurlijk of bij iedereen de techniek heel blijft, in de vrije trainingen zagen we al remproblemen maar de motoren moeten ook flink aan de bak. De turbo`s moeten harder draaien en de motoren krijgen niet de koeling die ze eigenlijk zouden moeten krijgen. Moet Hamilton zich nog steeds zorgen maken?

Als Rosberg de wereldtitel grijpt zal dat de tweede keer zijn dat iemand dat in Mexico doet. Alleen John Surtees werd ooit hier wereldkampioen in 1964. Voor Lewis Hamilton, vanaf pole, is het morgen 975 meter tot de eerste bocht die weleens beslissend kan gaan worden.

De race start vanavond om 20.00 uur en is live te volgen via het LIVE-blog op deze website of luister naar Grand Prix Radio met het commentaar van Olav Mol.

Foto: Pirelli