Halfjaarrapport F1: Red Bull Racing

Waar Ferrari afgelopen winter als uitdager van kampioen Mercedes wordt gezien, blijkt het Red Bull Racing dat daadwerkelijk met Hamilton en Rosberg kan vechten. Een verbeterde Renault-motor en een jongen uit Verstappenland lijken een nieuwe fase in te luiden voor het teruggevallen kampioensteam.

Winterstop en begin seizoen

In 2015 wordt Red Bull Racing vierde bij de constructeurs. En dat is wel wat als je zes jaar op rij eerste of tweede bent. De schuld wordt vooral bij motorleverancier Renault gelegd, waarmee na wat scheidingsgesprekken toch wordt doorgegaan. De motor krijgt een nieuw naamplaatje, TAG Heuer, en de problemen lijken verdwenen. De motor (of beter: het geheel van verbrandingsmotor, turbo’s en elektrische energiesystemen) is nog niet zo sterk als die van Mercedes, maar met drie vierde plaatsen en een podium in de eerste drie races doet het team met Daniel Ricciardo en Daniil Kvyat weer verder vooraan mee. Na race 4, de Grand Prix van Rusland, staat Red Bull Racing derde, tussen Ferrari en Williams.

Rijderswissel: Verstappen voor Kvyat

De leiding van Red Bull, met adviseur Helmut Marko in de hoofdrol, neemt dan een onverwacht besluit: Daniil Kvyat ruilt per direct van racestoeltje met Max Verstappen, die bij Toro Rosso rijdt. Kvyat presteert onvoldoende en niet in vorm, volgens de leiding, en bij Toro Rosso broeit het op een andere manier. Verstappen debuteert op 15 mei bij de Grand Prix van Spanje en wint daar de race na een rondenlang duel met wereldkampioen Kimi Raikkonen. Hij is daarmee de jongste Formule 1 Grand Prix-winnaar ooit. In de zeven races die volgen staan Ricciardo en Verstappen in totaal zes keer op het podium. Bij de laatste, de Grand Prix van Duitsland, staan ze er zelfs samen op en zijn dan ook Ferrari voorbij in de stand bij de constructeurs. 

Verstappen versus Ricciardo

Als je kijkt naar behaalde punten, dan scoort Max Verstappen sinds zijn debuut voor het team iets beter dan Daniel Ricciardo: 102 tegen 97. Tijdens de kwalificaties is de Australiër de Limburger de baas: 7 tegen 1. De 18-jarige Verstappen presteert in de races op minimaal hetzelfde niveau als zijn 27-jarige teamgenoot, maar heeft in de kwalificaties nog veel te winnen. Verstappen heeft na zijn overstap grote indruk gemaakt op zijn team, de pers en de fans en lijkt ook Ricciardo een extra impuls te hebben gegeven. Tijdens de laatste wedstrijd in Duitsland laten ze bovendien zien goed als team te kunnen opereren, wat in de strijd tegen Ferrari cruciaal kan blijken.

Vechten met Ferrari en Mercedes

De afstand tot leider Mercedes in het kampioenschap van de constructeurs is 159 punten en onoverbrugbaar, tenzij er een technisch wonder gebeurt. Het verschil met nummer drie Ferrari is slechts 14 punten. Max Verstappen legde laatst in een interview uit wat het verschil is tussen tweede en derde worden, namelijk vele miljoenen dollars die het team kan gebruiken om de auto voor volgend jaar nóg beter te maken. Met Mercedes zal hopelijk in de komende races door Ricciardo en Verstappen gestreden kunnen worden om de podiumplaatsen en mogelijk een keer voor de winst. De echte wedstrijd van Red Bull Racing als team is echter met Ferrari en komende zondag gaat die weer verder.

Foto: Red Bull Racing