Cal Crutchlow verrassende winnaar van MotoGP Tsjechië

› Cal Crutchlow verrassende winnaar van MotoGP Tsjechië
› Marquez en Rossi doen goede zaken op opdrogende baan
› Lorenzo maakt opnieuw dramatische beslissingen
› Zarco verliest kostbare punten in de regen
› Eerste DNF Binder, eerste zege McPhee

Cal Crutchlow verrassende winnaar van MotoGP Tsjechië

Een gewaagde keuze van regenbanden van een harde compound achter én voor leverde Cal Crutchlow zijn eerste MotoGP-zege op. Op de langzaam opdrogende baan in Brno was hij de eerste Brit sinds de legendarische Barry Sheene in 1981 (!) die een overwinning noteerde. “In één naam worden genoemd met Sheene is bijzonder”, sprak Crutchlow. “Ik had niet gedacht dat het me zou gebeuren. Geschiedenis schrijven noemen ze dat toch? Cool!”

De beste dag in zijn racecarrière en het beste gevoel in zijn racecarrière, zo omschreef Crutchlow de bijzondere gebeurtenis in de Grand Prix van Tsjechië. “Maar het voelt anders dan ik had verwacht”, vertelde de 35-jarige Brit, die in 89 Grand Prix’ tien keer op het podium stond, maar nooit eerder won. “Misschien komt dat ook omdat ik de best mogelijke emotie en grootst mogelijke euforie drie weken geleden net heb gevoeld, toen mijn dochter werd geboren. Daar kan geen overwinning tegenop.”

Het was opnieuw een sensationele wedstrijd die zeiknat begon en bijna droog eindigde. De meeste coureurs gokten erop dat het een flag-to-flag-race zou worden, met een wissel naar een motor op slicks of hooguit intermediates. Om die reden koos Marc Marquez voor banden met een zachte compound. Valentino Rossi koos voor zacht voor en hard achter. De Italiaan viel in de openingsfase ver terug, van plaats 4 naar plaats 12. “Watjes,” vond Crutchlow, die vanaf de vijftiende plaats op de grid startte. “Als je voor hard achter kiest, moet je ook voor hard nemen. Dat was in de beginfase doodeng en echt een risico, omdat het langer duurt voor die banden gaan werken en je grip ontwikkelt.”

Pas na een ronde of vijf begon Crutchlow zich een beetje op zijn gemak te voelen. “Toen kreeg ik gevoel in de banden en ik zag de koplopers. Meestal zie ik die niet meer na vijf rondes, dus dat was goed nieuws. Toen Valentino me voorbij kwam, en ik gemakkelijk bij hem kon blijven, kreeg ik er zelfs echt vertrouwen in. Ik zag dat de Ducati’s het moeilijk hadden en toen wist ik dat ik kon winnen. De laatste vier, vijf ronden was het bijna cruisen. Ik wist dat geen van de anderen zo veel grip had als ik, want zij hadden niet dezelfde banden. Wat me nog het meeste afleidde was teambaas Lucio Cecchinello die over de pitmuur hing te gebaren. Ik dacht: ‘Joh, ga lekker koffie drinken of zo, ik heb het hier onder controle’. Maar ik begrijp de opwinding wel. Ik denk dat ik zelf over de muur was geklommen.”

De overwinning was een belong voor het LCR Honda Team, vond Crutchlow. Gisteren in de kwalificatie had hij zijn motor nog volledig aan barrels gereden. De satelliet-Honda was meer dan 6 meter de lucht in gestuiterd en na de landing was er nog maar weinig heel. “Het motorblok en de winglets”, grijnsde Crutchlow. “De jongens zijn tot na middernacht bezig geweest om het spul weer in elkaar te puzzelen. Dan mag ik wel wat terugdoen, vind ik.”

Marquez en Rossi doen goede zaken op opdrogende baan

Achter Crutchlow deden Valentino Rossi op de tweede plaats en Marc Marquez op de derde plaats goede zaken voor het kampioenschap. Rossi ging met 20 punten op zak zijn teamgenoot Jorge Lorenzo voorbij en staat nu op de tweede plaats achter Marquez, met 53 punten verschil. Dat is te veel om nog serieus kans te maken op de wereldtitel, realiseerde Rossi zich. “Natuurlijk blijf ik er alles aan doen om races te winnen en zoveel mogelijk punten te pakken in elke wedstrijd, maar 53 punten is wel erg veel. Marc is erg sterk, hij maakt weinig fouten. Er moet iets geks gebeuren, dan is er nog wel kans, maar daar moet je nooit op rekenen.” Marquez rekende zich niet rijk. “In twee races kun je 50 punten verliezen, dus laten we vooral niet te vroeg juichen. Het is een mooie voorsprong maar nog niet genoeg om gerust te zijn.”

Dat hij toch nog tweede zou worden, had Rossi niet durven dromen. De keuze voor een harde achterband leek dramatisch uit te pakken. “In het begin van de race was ik wanhopig. Het was een nachtmerrie! Weer de verkeerde keuze gemaakt, dacht ik. Het was hectisch op de grid. Iedereen keek naar elkaar: welke banden heeft hij? En wat doen zij? En hop, allemaal weer wisselen. Ik had niet het lef van Cal om te kiezen voor hard-hard. Pas tegen de helft van de wedstrijd begreep ik dat het geen flag-to-flag zou worden en dat mijn keuze dus zo gek nog niet was geweest.”

Zijn eerste podium sinds de GP van Barcelona begin juni deed Rossi goed. “Ik heb te veel fouten gemaakt de laatste paar races en te veel punten laten liggen. Het is daarom een belangrijk resultaat met belangrijke punten. Marc kan ik dan misschien niet meer bijhalen in het kampioenschap, maar ik wil wel voor Lorenzo blijven en tweede worden.”

Marquez zag zijn voorsprong oplopen dankzij een solide resultaat. “Dit was zeker niet de beste strategie”, erkende de Spanjaard. “Zachte banden voor en achter hadden goed gewerkt als we hadden kunnen wisselen, maar toen ik begreep dat het daarvoor niet droog genoeg werd, heb ik steeds de natte plekken opgezocht. Het was een kwestie van de banden zo goed mogelijk zien te managen om de slijtage te beperken.”

Dat lukte de Ducati’s niet. Andrea Iannone reed lang aan de leiding, maar zijn banden hielden het niet. In ronde 16 nam Crutchlow de leiding over van de Italiaan. Een ronde later kwam ook Rossi voorbij, maar leek Iannone nog wel het podium te kunnen halen. Maar in anderhalve ronde tijd duikelde de winnaar van Oostenrijk van de derde naar de achtste plaats.

Lorenzo maakt opnieuw dramatische beslissingen

In de regen rijden is niet het sterkste punt van Jorge Lorenzo sinds hij twee jaar geleden in Assen in de regen viel en zijn sleutelbeen brak. Maar wisselende omstandigheden zijn zo mogelijk nóg erger. Zo erg dat het de regerend wereldkampioen dit jaar zijn titel kost. In Assen, op de Sachsenring en ook in Brno weer maakte Lorenzo dramatische keuzes en verloor hij zo veel punten dat hij van kansrijke in compleet verloren positie terecht is gekomen.

Ook Lorenzo koos voor een harde achterband, net als teamgenoot Rossi. Van plaats 3 op de grid duikelde hij in de eerste ronde naar plaats 10. Maar waar Rossi grip vond en zich herstelde, zakte Lorenzo nog verder weg: plaats 16. In ronde 15 besloten eerst Bradley Smith en daarna Andrea Dovizioso naar binnen te gaan om over te stappen op een andere machine. Lorenzo leek zijn draai te hebben gevonden en reed de snelste rondetijden van het veld, maar een ronde later kwam ook Lorenzo binnen, tot ontsteltenis van zijn team. Terwijl zijn chef-monteur Ramon Forcada druk gebaarde dat hij dóór moest rijden en niet moest wisselen, stapte Lorenzo toch over op de andere machine.

Dat dat echt de verkeerde beslissing was, bleek al snel. De vernedering werd nog groter toen de wereldkampioen op een ronde werd gezet door de top 3. Lorenzo finishte uiteindelijk als zeventiende en laatste, buiten de punten.

Moto2: Zarco verliest kostbare punten in de regen

De regen is ook niet het sterkste punt van Moto2-wereldkampioen Johann Zarco. Van poleposition naar de dertiende plaats in één ronde. Dan ben je gezien in het competitieve veld van de middenklasse. Zijn naaste concurrenten Alex Rins en Sam Lowes profiteerden dankbaar van de miserie van de Fransman, die elfde werd.

De overwinning ging naar de Duitser Jonas Folger – volgend jaar de teamgenoot van Zarco in de MotoGP. Het was de eerste zege voor Folger sinds de GP van Jerez in 2015. Na een agressieve start wist Folger los te komen uit de greep van Rins en een gat te slaan wat de achtervolgers niet meer konden dichten. Rins was dik tevreden met zijn tweede plaats. Ook hij maakte een goede start en die bleek cruciaal, want het zicht was op de zeiknatte baan nihil. “Tweede is prima. Ik ben weer helemaal terug in de strijd om de wereldtitel en dat is fijn. Als Johann ook hier had gewonnen, was het moeilijk geworden, maar nu liggen de kansen weer open.”

Datzelfde gold voor Sam Lowes. De Brit had een paar mindere resultaten achter de rug, maar deed nu goede zaken. Heel ongebruikelijk voor hem: “De laatste zes jaar ben ik in elke natte race gecrasht”, somde Lowes op. “Dus nu niet crashen én op het podium eindigen is helemaal goed. Deze baan is geweldig in de regen: zo veel grip. Dit geeft de burger moed met de race op Silverstone in het vooruitzicht.”

In het kampioenschap ging Lowes de Zwitser Tom Luthi weer voorbij. Die moest de wedstrijd aan zich voorbij laten gaan na zijn gigacrash in de kwalificatie. Luthi bracht de nacht ter observatie in het ziekenhuis door met een hersenschudding en een aantal zware kneuzingen, maar hoopt er over twee weken in Engeland weer bij te zijn.

Moto3: Eerste DNF Binder, eerste zege McPhee

In de Moto3 liet kampioenschapsleider Brad Binder voor het eerst dit jaar punten liggen. In de zeiknatte race leek de Zuid-Afrikaan op weg naar een tamelijk onbedreigde overwinning, maar het eindigde in de eerste ‘DNF’ van Binder dit seizoen. in de eerste bocht van het circuit van Brno ging hij in de vijftiende ronde onderuit toen de achterkant van de KTM wegbrak bij het gasgeven. Nu kon Binder zich met een voorsprong van 83 punten wel wat veroorloven. De marge op Jorge Navarro, zijn naaste belager, die als tiende finishte, slonk tot 58 punten – nog altijd een riant verschil. 

John McPhee profiteerde optimaal van de crash van Binder. De Schot – een erkend regenrijder die vorig jaar in de regen in Indianapolis al eens tweede werd – reed op de tweede plaats en kwam met een voorsprong van bijna 11 seconden op Jorge Martin over de finish. Drie ronden voor het einde dreigde het nog even mis te gaan, toen ook McPhee een ‘momentje’ had. Dat was het signaal om maar een beetje kalmer aan te doen. McPhee had er al van gedroomd, van zijn eerste overwinning. “Ik heb het gevisualiseerd toen ik vanochtend vroeg onder de douche stond”, grinnikte hij. in het klassement speelt McPhee geen rol van betekenis.

Binder was niet de enige die in de gutsende regen onderuit ging. Ook de Maleisiër Pawi, die dit seizoen al twee wedstrijden in de regen won, ging op zijn snufferd. Bo Bendsneyder en Livio Loi bleven wel overeind. Bendsneyder leverde dat een uitstekende zevende plaats op: zijn derde top 10-finish al in zijn rookieseizoen. Loi werd veertiende en pakte nog net twee doorweekte puntjes mee.

Foto’s: MotoGP.com en KTM Images