Halfjaarrapport F1: Renault Sport Formule One Team

images_2016_F1_08_Magnussen

De verwachtingen waren niet hooggespannen toen Renault in december vorig jaar bekendmaakte Lotus over te nemen en als fabrieksteam terug te keren in de Formule 1.

Door de korte voorbereidingstijd en de matige V6-krachtbron die vorig jaar bij Red Bull en Toro Rosso zo ondermaats presteerde werden er geen wonderen verwacht van wat officieel het Renault Sport Formula One Team heet. 

Stilstand is achteruitgang

En dat blijkt maar eens te meer als je de prestaties van Jolyon Palmer en Kevin Magnussen onder de loep neemt. In Melbourne scoorden de Brit en de Deen met de in prachtig geel en zwart gespoten RS16 nog een keurige elfde en twaalfde plaats, maar waar andere teams zich de afgelopen maanden verbeterden daar vertonen de Fransen tekenen van stilstand. Hoogtepunt vormt een zevende plaats en een Driver of the Day-award voor Magnussen in Rusland, maar de laatste races wordt er regelmatig gestreden met backmarkers Manor en Sauber. Met zes punten staat Renault weliswaar nog vóór die beide teams in de strijd om de constructeurstitel, maar het heeft inmiddels een flinke achterstand op die andere debutant, Haas F1.

Lange termijn-focus

Toch zal men in Viry-Châtillon en Enstone niet wakker liggen van de huidige prestaties, want dit seizoen vormt slechts de start van wat de autofabrikant zelf “een lang avontuur in de Formule 1” noemt met als einddoel een wereldtitel. Het team weet als geen ander dat het daarbij niet over één nacht ijs moet gaan en zal zeker geen geld, tijd en energie meer steken in de RS16 en dit seizoen. Alle ogen zijn nu al gericht op 2017. Of Palmer en Magnussen er dan ook nog bij zijn, is maar de vraag. Beide coureurs lijken nou niet echt uit het juiste hout gesneden om Renault in de komende jaren terug te brengen naar de top.

Ambassadeur

Dat lijkt ook teambaas Cyril Abiteboul in te zien. Tegen Autosport liet de Fransman zich vorige week ontvallen dat Renault op zoek is naar “een coureur voor de lange termijn, een coureur die zich opstelt als ambassadeur van het merk Renault.” Er wordt dan ook nadrukkelijk gespeculeerd wie er volgend seizoen achter het stuur van de RS17 mogen plaatsnemen. De laatste dagen worden vooral de namen Sergio Perez en Valtteri Bottas genoemd. Mogelijk dat die geruchten Palmer en Magnussen kunnen aansporen om in de tweede helft van het seizoen nog even iets meer uit zichzelf en de RS16 te halen.

Foto's: Renault Sport Formula One Team

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden