MotoGP Oostenrijk: Italianen grijpen de macht in kwalificatie

› Italianen grijpen de macht in kwalificatie
› Druk op Ducati
› Crash dwingt Marquez naar rij 2
› KTM ook in Moto2 actief
› Zarco herstelt de orde
› Primeur in Moto3 voor Joan Mir

Italianen grijpen de macht in kwalificatie

Het is de laatste jaren niet vaak voorgekomen, maar voor de MotoGP van Oostenrijk staan er drie Italianen op de eerste rij. Andrea Iannone (foto), Valentino Rossi en Andrea Dovizioso vormen het toch wel verrassende trio vooraan. Vooral de Yamaha tussen de twee Ducati’s in is onverwachts. “Dit is wel lekker hoor”, grinnikte Rossi. “Op de eerste rij staan in de eerste plaats, maar de overmacht van Ducati breken helemaal.”

Rossi pakte zijn winst in het laatste gedeelte van het circuit in de Oostenrijkse bergen. Daar was hij veruit de snelste. Net niet genoeg voor de poleposition, maar het scheelde niet veel. De tweede plaats voor Rossi was een verrassing. De verwachting op basis van de trainingen: Ducati op 1 en 2. Het werd 1 en 3. De acceleratie en de power van de Ducati’s hebben duidelijk voordeel op de Red Bull Ring. “Niet de topsnelheid”, legde Valentino Rossi uit. “Maar de gemiddelde snelheid ligt hoog op dit circuit. Er zijn drie, vier plaatsen waar je van de eerste of tweede versnelling naar de vijfde of zesde gaat.”

Dat kan tegen het eind van de race een probleem worden. Veel accelereren kost immers veel brandstof. Als de brandstof van de machines op begint te raken, grijpt de elektronica in, waardoor het vermogen wat minder wordt om brandstof te sparen. “Maar ik hoop dat ik tegen die tijd al een ruime voorsprong heb”, grapte Iannone.

Druk op Ducati

Ducati heeft al zes jaar niet meer gewonnen. Met twee motoren op de eerste rij voelen de twee Italianen zeker enige druk. “In de race voel je dat niet meer”, verwacht Dovizioso. “Nu wel natuurlijk. Maar het zijn vooral ook de verwachtingen die we onszelf opleggen. We zijn snel en ook op het gebied van betrouwbaarheid zijn er stappen gemaakt. Ik heb vanochtend een lange run gemaakt om te kijken wat de banden doen. Meestal slijten die in de race nog wel iets sneller, maar ik heb er wel vertrouwen in.”

Dovizioso en Rossi hebben een voordeeltje op Iannone, die kampt met een ribblessure na een val bij het motorcrossen. “In de trainingen ging het wel, maar of het ook 28 rondes gaat, moeten we afwachten.”

Crash dwingt Marquez naar rij 2

Op de tweede rij hijgen drie Spanjaarden in hun nek: Jorge Lorenzo, Marc Marquez en Maverick Viñales. Lorenzo leek in de eerste run in de kwalificatie nog goede kans te maken op poleposition, maar in de slotseconden werd hij van de eerste rij gepusht door de Italianen. Lorenzo was desalniettemin wel tevreden met de vierde plaats. Het wil de laatste paar races (Assen en Sachsenring) al niet met de regerend wereldkampioen. Met een start vanaf de vierde plaats heeft hij in elk geval weer wat zich op meer dan een enkel puntje.

Vooral ook omdat de leider in het kampioenschap, Marc Marquez, nog iets achter hem staat. Marquez maakte in de ochtendtraining een flinke smak (zie video) toen hij moest uitwijken voor zijn teamgenoot Dani Pedrosa. Bij die crash schoot Marquez’ schouder uit de kom. Het gewricht werd meteen weer in zijn verband geduwd en in de clinica mobile werd er tape opgezet voor de ondersteuning, maar de tweevoudig MotoGP-kampioen had er nog wel last van. “Voor de vijfde plaats heb ik al flink op mijn tanden moeten bijten”, gaf Marquez toe. “Maar morgen is een nieuwe dag en een nacht goed slapen zal deugd doen.” 

KTM ook in Moto2 actief

KTM presenteerde op de Red Bull Ring niet alleen de machine waarmee het in 2017 in de MotoGP gaat rijden (foto) maar maakte ook bekend dat het volgend jaar in de Moto2 stapt. Brad Binder, de huidige leider in de Moto3-stand, en Miguel Oliveira, dit jaar al actief in de Moto2, worden de twee fabrieksrijders van het Oostenrijkse merk in de middenklasse. KTM heeft daarmee machines in alle klassen, van de Red Bull Rookies tot en met de MotoGP.  In de Moto2 valt het nieuwe team onder de vlag van Ajo Motorsports, dat ook in de Moto3 het fabrieksteam bestiert. 

Zarco herstelt de orde

In de vrije trainingen maakte Tom Luthi de dienst uit, maar in de kwalificatie was het Johann Zarco die de leiding nam. De wereldkampioen bleef Luthi (derde) en de verrassende Franco Morbidelli voor. Het was pas de tweede keer dit seizoen dat Zarco pole pakt.

Zarco: “Het is prettig om na de zomervakantie zo sterk terug te komen. Het team heeft geweldig werk verricht. Ik kan echt spelen met de machine, hoef alleen maar te denken aan de juiste lijnen rijden. De motor is echt perfect.” 

Primeur voor Joan Mir in Moto3

Joan Mir pakte onverwachts de eerste poleposition van zijn nog prille carrière in de Moto3. De jonge Spanjaard verschalkte ook tot zijn eigen verbazing Brad Binder, die oppermachtig was in de trainingen. In de kwalificatie zette Binder al vroeg een zeer scherpe tijd neer, maar in de slotfase kwam de Zuid-Afrikaan in het verkeer te zitten, terwijl Mir precies de goede slipstream te pakken had. “Ik heb me kapot geërgerd”, zei Binder. “Op momenten dat ik op het gas moest, moest ik remmen omdat er weer iemand in de weg reed. Het leek nergens op.”

Dat Binder de pole op een haar na miste, zegt niets over zijn kansen in de race. De eerste zestien staan in dezelfde seconde. De verwachting is dat de race beslist zal worden in een groep van minimaal tien. Bovendien: het is al veertien races geleden (Misano, vorig jaar september) dat degene die van pole vertrok de race won. En Binder hoeft niet te winnen, met zijn voorsprong van 47 punten. “Ik ben het hele weekend al sterk, dus ik kijk wel uit naar de race. Natuurlijk wil ik winnen. Maar erop blijven zitten, finishen en punten pakken is de belangrijkste opdracht”, weet Binder.  

Foto’s: Dorna/MotoGP en KTM