MotoGP-overzicht: Ducati’s snel in Oostenrijk, Honda’s hebben het moeilijk

images_2016_MotoGP_08_160812-andrea-dovizioso-motogp

› MotoGP: Dovizioso en Iannone zetten de toon
› MotoGP: Gigacrash Pedrosa in koude eerste training
› Moto2: Luthi het snelst gewend aan nieuw circuit
› Moto3: Binder, Bendsneyder en een haas

MotoGP: Dovizioso en Iannone zetten de toon

Een paar weken geleden - na de TT van Assen - testten een aantal teams op de Red Bull Ring in Oostenrijk, waar dit weekend de MotoGP wordt gehouden. De test was vooral bedoeld om uit te vinden welke banden er nodig waren en om de elektronica in te stellen. Bij die test was Andrea Dovizioso de snelste man. Ducati’s kopman profiteerde maximaal van de ervaring op het circuit in Spielberg. Hij was op de eerste dag van de GP veruit de snelste, voor teamgenoot Andrea Iannone en Suzuki’s Maverick Viñales.

Valentino Rossi zette de vierde tijd neer. Ook hij testte op de Red Bull Ring, die zeker niet eenvoudig is. Het circuit telt officieel maar tien bochten - sommigen zeggen zelfs negen, omdat bocht 2 niet meer dan een knik is - maar een echt recht stuk heeft het evenmin. Met een hoogteverschil van 65 meter is het een meer dan uitdagende baan. Rossi reed nog op de oude Zeltweg of A1 Ring, in 1996, maar het huidige circuit is daarmee niet meer te vergelijken.

En zelfs de test is eigenlijk geen goed vergelijkingsmateriaal meer, omdat de coureurs in de veiligheidscommissie besloten om een bocht aan te passen. Bocht 10 werd smaller gemaakt, om de snelheid iets te temperen. “Maar de rest is nog hetzelfde. Ik kan er prima ut de voeten,” zei Dovizioso. “De power van de Ducati komt hier uitstekend tot zijn recht. Ik denk dat het nog wel iets harder kan zelfs.”

MotoGP: Gigacrash Pedrosa in koude eerste training

De fabrieks-Honda’s ontbraken op de test, maar Marc Marquez en Dani Pedrosa kregen uiteraard wel inzage in de data van de satellietrijders die wel al op de Red Bull Ring reden. Toch hadden Marquez en Pedrosa het moeilijk op de eerste dag. Marquez kwam niet verder dan de voorlopige tiende tijd, maar de leider in het WK reed in de tweede training niet op nieuwe banden en ziet wel mogelijkheden tot verbetering.

Pedrosa kwam slechts tot de elfde tijd en weet dat voor een groot deel aan de gigacrash die hij in de eerste vrije training meemaakte. Zonder enige waarschuwing brak de Honda uit en werd de kleine Spanjaard van zijn machine gekatapulteerd. “Het was hartstikke koud vanmorgen (inderdaad maar 10 graden Celsius, NK) en dat zal de oorzaak van de crash zijn geweest,” zei Pedrosa. “Iets anders kan ik niet bedenken. Maar juist een crash zonder waarschuwing, waarbij niet duidelijk is wat er nu precies de oorzaak van is, doet je zelfvertrouwen geen goed. Als je weet wat en waarom, is het geen probleem. Dan weet je wat je verkeerd hebt gedaan. Nu niet. Dat het ieder moment weer kan gebeuren, is geen geruststellende gedachte. Gelukkig heb ik zelf niets en kon ook de motor weer snel hersteld worden.”

Moto2: Luthi het snelst gewend aan nieuw circuit

Van een Zwitser in Oostenrijk mag je verwachten dat hij snel is. Tom Luthi ging dan ook op het einde van de eerste dag aan de leiding in de Moto2. Maar de voormalig wereldkampioen kreeg het niet cadeau. Alex Rins maakte vooral in de tweede training een enorme sprong voorwaarts en ook regerend wereldkampioen Johann Zarco was snel. Zarco’s team kreeg overigens een boete van 300 euro omdat het testte op de Red Bull Ring zonder dat die test was aangemeld bij de racedirectie.

Titelkandidaat Sam Lowes had een moeilijke eerste dag, met crashes in zowel de ochtend- als de middagsessie en uiteindelijk slechts een dertiende tijd.

Moto3: Binder, Bendsneyder en een haas

Kampioenschapsleider Brad Binder domineerde de Moto3 op de eerste dag in Oostenrijk. Niemand kwam ook maar in de buurt van de tijden van de Zuid-Afrikaan. Niemand, behalve een haas, die eerst het circuit zigzaggend overstak en vervolgens een moedige poging deed Binder vanaf de groenstrook naar de baan bij te houden. Voor zover bekend heeft het dier zijn escapade ongedeerd overleefd.

Livio Loi, de Belg in dienst van het Nederlandse RW Racing GP leek aanvankelijk nog het dichtste bij de tijden van Binder te komen. Hij bezette lang de tweede plaats in de training, maar verloor terrein in de slotfase van de training en zakte naar de zevende plaats. Zijn maatje Bo Bendsneyder, teamgenoot van Binder, daarentegen wist slim aan te pikken bij Loi en verzekerde zich dankzij diens slipstream van een spectaculaire voorlopige vierde plaats, waarmee hij zijn team Red Bull KTM een uitstekende dienst bewees op het thuiscircuit.

Foto’s: Dorna/MotoGP.com

 

 

 

 

 

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden