Halfjaarrapport F1: Haas F1

Het is niet eenvoudig om met succes een eigen F1-team te beginnen. Vraag dat maar aan de mensen van Caterham, Marussia of HRT. Haas bewees dit jaar al na één race dat het wel degelijk mogelijk is om als nieuweling in de koningsklasse van de autosport successen te boeken.

Door Romain Grosjean aan te stellen als coureur maakte het team duidelijk dat het meer wilde zijn dan slechts vulling op de grid. De Fransman maakte indruk bij Lotus, maar koos ervoor om bij het nieuwe Amerikaanse team aan de slag te gaan. Voormalig Sauber-coureur Esteban Gutierrez completeerde de rijdersbezetting.

Droomstart

Grosjean kende een droomstart bij z’n nieuwe werkgever. Hij verbaasde vriend en vijand in Melbourne door als zesde te finishen. Twee weken later deed hij dat kunstje dunnetjes over. Ditmaal kwam de Fransman zelfs als vijfde over de meet. Daar waar Grosjean zich geen betere start had kunnen wensen, kende teamgenoot Gutierrez een minder gelukkige start van het seizoen. De Mexicaan haalde in de eerste vier races slechts één keer de finish. Gutierrez haalde in de daaropvolgende races altijd de finish, maar wacht nog altijd op zijn eerste punten. Romain Grosjean pakte in Rusland en Oostenrijk nog een achtste en zevende plaats, maar kon de sterke prestaties van Australië en Bahrein niet meer evenaren.

In het constructeurs kampioenschap staat Haas tijdens de zomerstop op de achtste positie, met een ruime voorsprong op Renault. Teambaas Guenther Steiner heeft de ambitie om in de tweede helft van het seizoen nog een plekje omhoog te schuiven, maar zal daarvoor een gat van bijna twintig punten moeten goedmaken op een steeds beter presterend McLaren en het oude team van Max Verstappen, Toro Rosso.

Betrouwbaar

Met slechts één uitvalbeurt in de laatste zeven races is de auto in ieder geval een stuk betrouwbaarder geworden, maar om vaker in de top tien te finishen zullen er bij Haas grotere upgrades nodig zijn. Met de aankomende aerodynamica update voor Singapore denkt Steiner het gat verder te kunnen dichten. Wat de krachtbron betreft heeft Haas het voordeel ten opzichte van concurrent Toro Rosso dat het met een 2016 Ferrari motor rijdt. Toro Rosso rijdt met een Ferrari-motor uit 2015 en verliest iedere Grand Prix meer en meer tijd ten opzichte van de rest. Wellicht kan Haas hiervan profiteren in de tweede helft van het seizoen.

Al met al dus een prima debuutseizoen van het Amerikaanse team in de Formule 1. Wat er ook gebeurt in de komende twee wedstrijden, de resultaten van Grosjean in Bahrein en Melbourne staan als een huis en zullen nooit meer uit de boeken verdwijnen. Het wordt de komende seizoenen interessant om te zien of Haas zich definitief kan nestelen in de subtop, of dat het de aansluiting niet kan volgen. Als we het team zelf mogen geloven, ligt er nog een hoop moois in het verschiet. 

Foto: Haas F1 Team