Halfjaarrapport F1: Scuderia Ferrari

Met de winst van Lewis Hamilton in Duitsland zit de eerste helft van het Formule 1-seizoen erop. De zomerstop biedt Grand Prix Radio de mogelijkheid om terug te blikken op de eerste twaalf races van het seizoen. Vandaag het halfjaarrapport van Ferrari.

De Italiaanse renstal is met een onbevredigend gevoel de zomervakantie ingegaan. Ferrari wordt in de eerste seizoenshelft nog geen enkele keer als winnaar afgevlagd en krijgt het team op de valreep van de zomerstop nog een tik te incasseren. Red Bull Racing streeft na de Duitse Grand Prix Ferrari voorbij in de stand om de constructeurstitel. De Italianen staan nu op een derde plaats op 14 punten achterstand op Red Bull.

Volgen in plaats van uitdagen

Dit is niet het scenario dat bij Ferrari voorafgaand aan het seizoen is bedacht. De renstal zou het gevecht aan moeten gaan met het machtige Mercedes. Maar in plaats van de voornaamste uitdager van de Duitse autofabrikant kan Ferrari slechts volgen.

De start van het seizoen in Australië stemt hoopvol. Kimi Raikkonen valt dan wel uit, maar Sebastian Vettel eindigt achter het Mercedes-duo als derde. Naarmate het seizoen vordert wordt het gat met Mercedes niet kleiner, zoals gehoopt, maar steeds groter.

Factoren

Na afloop van de Duitse Grand Prix komt Raikkonen tot de conclusie dat de SF16-H niet snel genoeg is. Ook andere factoren hebben in de eerste helft van het seizoen succes in de weg gestaan: verkeerde keuzes aan de pitmuur, problemen tijdens de kwalificatie en domme pech.

Het is met name Vettel die slachtoffer is. In Canada maakt hij kans op de overwinning, maar Ferrari kiest voor twee pitstops terwijl Lewis Hamilton, die de race wint, slechts één stop maakt. Vettel gaat in Oostenrijk aan de leiding als zijn band uit elkaar klapt op het rechte stuk. In Bahrein spelen motorproblemen de Duitser dermate parten dat hij niet van start kan gaan.

Spanje

De beste kansen op een overwinning zijn in Spanje als Hamilton en Nico Rosberg elkaar in de eerste ronde van de baan tikken. Dit buitenkansje wordt echter niet verzilverd door Ferrari. Vettel en Raikkonen kennen een matige kwalificatie en staan daarom niet alleen achter de Mercedessen maar ook achter Red Bulls op de grid. Wat Ferrari en met name Raikkonen ook probeert in de race, hij komt niet voorbij Max Verstappen.

Niet alleen op de baan, maar ook naast de baan verloopt niet alles naar wens voor Ferrari. De renstal is bezig met een reorganisatie en dat gaat altijd gepaard met onrust. Bovendien stapt technisch directeur James Allison wegens privéredenen op bij het team. Hij is inmiddels vervangen door Mattia Binotto, de baas van de motoren bij Ferrari.

Geen overgave

Teambaas Maurizio Arrivabene blijft ondanks een gebrek aan overwinningen strijdbaar. “Dit betekent niet dat wij ons overgeven. Tijdens de zomer zullen we nadenken en reageren”, zegt Arrivabene tegen Sky Sports.

Foto: Ferrari