Strategie: Verstappen vs. Ferrari

De Grand Prix van Hongarije bracht niet het spektakel waar we vooraf op hadden gehoopt. Lewis Hamilton domineerde de race, gevolgd door Nico Rosberg en Daniel Ricciardo. Ferrari kwam mede door een uitstekende pitstopstrategie sterk voor de dag en vocht met Max Verstappen een boeiend gevecht uit. Een analyse van alle betrokkenen.

Boedapest vooraf

De hitte speelde afgelopen weekend een grote rol. De temperatuur van het asfalt liep op tot zo’n 56 graden tijdens de start van de race. Hoe hoger de temperatuur, des te sneller slijten de banden. ‘Gelukkig’ voor de teams had het op zaterdag flink geregend waardoor niemand in de problemen zou komen met een eventueel tekort van een bepaalde band. 

Pirelli had de superstofs, softs en mediums meegenomen naar Boedapest. De bandenfabrikant voorspelde dat een stint op supersoft, gevolg door twee stints op softs de winnende tactiek zou zijn. Een voorspelling die later uit zou komen. 

De race

Hoewel een vierde en een zesde plaats op papier voor Ferrari geen extreem goed resultaat lijkt, mag het team uit Maranello bijzonder tevreden zijn met deze punten. Vettel startte vanaf P5, terwijl Räikkönen na een dramatische kwalificatie moest komen vanaf P14.

Ze zullen het nooit hardop roepen, maar ook bij Ferrari zullen ze weten dat Mercedes ongenaakbaar is. Daar komt nog eens bij dat ook Red Bull de zaken beter voor elkaar lijkt te hebben dan Ferrari. 

Na een aantal dramatische beslissingen vanaf de pitmuur in de voorgaande races, lag het team in Boedapest onder een vergrootglas. De kritische blikken die daar zondag doorheen keken zullen tot de conclusie zijn gekomen dat Ferrari het tactisch gezien prima voor elkaar had.

De eerste tactische zet werd gemaakt door Sebastian Vettel. De Duitser stopte aan het eind van ronde 14 om te wisselen naar de softe band. Vettel was de eerste die een pitstop maakte van de topteams. Red Bull antwoordde een ronde later door Daniel Ricciardo en een ronde later Max Verstappen naar binnen te roepen. 

Vettel kreeg het voor elkaar om tijdens zijn eerste stint vlak achter Verstappen te blijven rijden. Anders dan we van Verstappen gewend zijn leek hij het moeilijk te hebben op zijn supersofts. Ferrari zag dat en haalde Vettel naar binnen om zo een ‘undercut’ te bewerkstelligen. 

Bij een ‘undercut’ ziet een team dat een coureur harder kan dan hij daadwerkelijk rijdt. Bijvoorbeeld als hij wordt opgehouden door iemand die voor hem rijdt. Het team haalt de coureur vroeger dan zijn concurrent(en) naar binnen, om zo na zijn stop een vrije baan te creëren. In de rondjes die hij nu rijdt moet het verschil worden gemaakt. Als de coureur die voor ligt, in dit geval Verstappen, na zijn stop achter zijn concurrent, in dit geval Vettel, terechtkomt is de undercut geslaagd. 

In Hongarije was de undercut van Ferrari er één uit het boekje.

Na afloop van de race was er vooral van Engelse journalisten kritiek op de strategie van Red Bull. Waarom hadden ze Verstappen niet eerder binnengehaald om de undercut te voorkomen? Ze deden dit niet omdat Red Bull het gat naar Hülkenberg, Bottas en met name Raïkkonen niet groot genoeg achtte. Raïkkönen was bezig aan een run van 30 rondjes op soft. Red Bull probeerde het gat naar Raikkonen dusdanig groot te maken, dat Verstappen na zijn stop voor hem op de baan zou komen. Maar toen dook Vettel opeens naar binnen en moest Red Bull reageren. Hierdoor verloor Verstappen niet alleen zijn plek aan Vettel, maar ook aan Raïkkönen. 

Gelukkig voor ons verkocht Verstappen zijn huid duur. Ferrari liet Raïkkonen op twee stints op supersofts vol in de aanval gaan, maar kwam er niet meer voorbij. Het leverde een zinderend gevecht op waarbij Verstappen rondes lang op het randje verdedigde. Het zal de strategen van Ferrari in ieder geval goed hebben gedaan, dat hun tactiek ditmaal wél de juiste was. Helaas voor de mannen uit Maranello betekende dat ‘slechts’ een vierde en een zesde plaats. 

Foto: Red Bull Racing