MotoGP: Marquez steviger in het zadel na meesterzet met banden

› MotoGP: Marquez steviger in het zadel na meesterzet met banden
› MotoGP: Rossi verliest zicht op titel na blunder
› Moto3: Maleisiër Pawi kunstenaar in de stromende regen
› Moto3: Bo Bendsneyder even aan de leiding
› Moto2: Zarco blijft overeind in crashfestijn 

 

Marquez steviger in het zadel na meesterzet met banden

Voor de zevende opeenvolgende keer heeft Marc Marquez de Grand Prix van Duitsland op zijn naam geschreven. De Spaanse Hondacoureur nam een risico door als eerste van motor te wisselen op de snel opdrogende Sachsenring, maar die gok bleek een meesterzet. Niet alleen won hij de Grand Prix, hij vergrootte zijn voorsprong in de WK-stand tot maar liefst 48 punten op Jorge Lorenzo die als vijftiende finishte en 59 punten op Valentino Rossi, die achtste werd.

Lang zag het er niet naar uit dat Marquez zijn titel van King of the Ring zou kunnen prolongeren. Op de zeiknatte baan nam hij geen risico’s en leek hij genoegen te nemen met de vierde plaats. In ronde 11 verloor hij de grip op de opdrogende lijn en kwam hij in bocht 8 in de grindbak terecht. Hij wist een crash net te voorkomen en stuurde zijn Honda op de negende plaats terug de baan op, op een flinke achterstand op het leidende trio Andrea Dovisiozo, Hector Barbera en Valentino Rossi.

Wissel op cruciaal moment

“Op de opdrogende lijn ging het eigenlijk best goed op de regenbanden,” zei Marquez. “De banden sleten wel, maar de grip was daar het beste. Achteraf gezien had ik niet voor de goede banden gekozen. De softe compound werd veel te warm. Toen de baan nog verder opdroogde, besloot ik het risico te nemen. Ik reed omstreeks de achtste plaats: ik kon me de gok veroorloven.”

In ronde 17 besloot Marquez te wisselen. Met een motor op slicks kwam hij terug de baan op en al meteen bleek dat de juiste keuze te zijn. Marquez was vier, vijf, zes seconden per ronde sneller dan de mannen die doorreden op regenbanden. De keuze voor intermediates hadden Marquez en zijn team vooraf al uitgesloten. “Geen tussenweg: slicks of regenbanden. Hoeven we daar ook niet over na te denken. Het is zo al lastig genoeg.”

Flinke voorsprong op Crutchlow en Dovizioso

Omdat de anderen veel langer wachtten met wisselen, kon Marquez fors inlopen. Hij had zijn banden al op temperatuur en had zijn ritme gevonden toen de rest eindelijk ook de pitstraat in reed. Toen ze terug de baan op kwamen, had Marquez een gat van 20 seconden geslagen. Met een voorsprong van 9 seconden op Cal Crutchlow en ruim 11 seconden op Andrea Dovizioso kwam hij als eerste over de streep.

“Terwijl het twee races waren waar je veel kon verliezen – zowel Assen als de Sachsenring – heb ik hier veel gewonnen,” constateerde Marquez tevreden. “Het is nu wel zaak om rustig te blijven en me goed voor te bereiden op de tweede helft van het seizoen, want twee keer crashen en ik ben alles weer kwijt.”

Valentino Rossi verliest zicht op titel na blunder

“Te lang gewacht met wisselen,” gaf Valentino Rossi achteraf toe. Hoewel zijn team al een paar keer via het pitboard liet weten dat het tijd was voor Rossi om binnen te komen en van motor te wisselen, reed de veteraan verder. Pas zeven ronden na de wissel van Marc Marquez en vijf ronden na het eerste signaal op zijn pitboard kwam Rossi binnen om op intermediates (opgesneden slicks) weer naar buiten te gaan. Dat was geen goede keuze van zijn team, zo bleek al snel.

Op de tweede plaats in een groepje van vijf was de keuze voor Rossi complex. Doorrijden en gokken dat hij de tweede plaats kon vasthouden, of wisselen en riskeren dat anderen niet naar binnen zouden gaan en hij hen vervolgens niet meer zou kunnen passeren?

Wanneer wisselen?

Het is vanaf de motor moeilijk te beoordelen wat het goede moment is, bevestigde Andrea Dovizioso. “Ik was zo geconcentreerd bezig mijn voorsprong te verdedigen en mijn banden te managen, dat ik helemaal niet nadacht over wisselen,” bekende de Italiaan. “Ik zag pas na een paar ronden dat mijn team op het pitbord ‘box’ aangaf en zelfs toen nog twijfelde ik, omdat ik aan de leiding reed. Ik had geen idee waar iedereen zat en wie er al hadden gewisseld.”

Toen hij in ronde 24 toch maar naar binnen reed – met Rossi, Crutchlow en Barbera in zijn kielzog – wist Dovizioso niet op wat voor banden hij weer naar buiten reed. “Ik moest even goed kijken bij het uitrijden van de pistraat. Ik zag een streep voor, dus dat moest een intermediate zijn. Achter was een slick. Het was even heel erg wennen, want ik heb nog niet eerder met de intermediate gereden.”

Geen gevoel op intermediates

Voor Rossi gold hetzelfde, maar hij stond zowel voor als achter op intermediates. “Ik had er totaal geen gevoel mee,” vertelde Rossi. “Achteraf gezien hadden we ook voor slicks moeten kiezen, maar daar hebben we nu niets meer aan. Ik weet niet wat er was gebeurd als ik eerder naar binnen was gegaan of op slicks had gereden. Crutchlow en Dovizioso konden de aansluiting vinden. Ik niet. Doodzonde, want er zat een goed resultaat in, zowel in droge als doornatte omstandigheden, maar de wisselende omstandigheden maakten het moeilijk voor iedereen.”

In twee races tijd verloor Rossi 37 punten op Marquez. Met een achterstand van 59 punten verdwijnt zijn tiende wereldtitel langzaam uit beeld. “We hebben nu een paar weken om ons te herpakken voor de tweede helft van het seizoen. Het is nog niet voorbij,” sprak The doctor zichzelf moed in. Teamgenoot Jorge Lorenzo staat 11 punten voor Rossi, maar 48 achter Marquez. De regerend wereldkampioen kwam als vijftiende over de streep en behaalde dus maar één punt. Lorenzo – die maar niet kan wennen aan rijden in de regen – was een van de laatsten die ging wisselen, wat hem onnodig veel tijd en posities en dus ook punten kostte. 

Moto3: Maleisiër Pawi kunstenaar in de stromende regen

In de WK-stand prijken 54 punten achter de naam van Khairul Pawi. Die heeft hij te danken aan twee zeges en twee veertiende plaatsen. In Argentinië won Pawi in de regen en ook op de Sachsenring toonde hij aan een ware kunstenaar te zijn in natte omstandigheden. De Moto3-race van de GP van Duitsland werd gereden in de stromende regen. Voor Pawi leek het allemaal niets uit te maken. Hij reed over de kerbstones, door plassen, glibberde en gleed alle kanten op, maar niets of niemand leek hem te deren. Gestart van de twintigste (!) plaats werkte hij zich een weg naar voren om een voorsprong op te bouwen van maar liefst elf seconden op Andrea Locatelli en Enea Bastianini.

Honda Team Asia-teamgenoot Hiroki Ono kon Pawi lang volgen, maar na een uitstapje door het grind was hij het ritme kwijt en even later crashte de Japanner. Uiteindelijk kwamen maar 23 van de 32 gestarte coureurs aan de finish. Fabio Quartararo werd door Pawi op een ronde gezet. Klassementsleider Brad Binder nam geen risico’s en finishte als achtste.

Moto3: Bendsneyder even aan de leiding

De laatste Nederlander die aan de leiding reed in een Grand Prix moet Jurgen van den Goorbergh zijn geweest in de TT van Assen in 2000. Vandaag trad Bo Bendsneyder in Duitsland in zijn voetsporen. Gestart van de vierde plaats greep de 17-jarige Rotterdammer in de tweede ronde van de Moto3-race brutaal de leiding. De Red Bull Ajo KTM-coureur kon die ruim anderhalve ronde lang vasthouden, maar werd toen door de oprukkende groep opgeslokt. Na die rondes aan de leiding viel het eindresultaat (twaalfde) een beetje tegen, maar het is een kwestie van tijd voor Bendsneyder zijn eerste podiumplaats haalt in een Grand Prix.

Bendsneyder vocht in de achteropkomende groep een klein duel uit met zijn maatje Livio Loi, die als gevolg van een crash van een ander in de eerste ronde naar de allerlaatste plaats was teruggevallen, maar zich knap terugvocht naar uiteindelijk de veertiende plaats, een seconde achter Bendsneyder.

Moto2: Zarco blijft overeind in crashfestijn

Negentien crashes vielen er te noteren in de Moto2-race van de Duitse GP. Vijf coureurs, onder wie Sam Lowes, Sandro Cortese en Alex Marquez, presteerden het om twee keer te vallen in de verraderlijk gladde, natte omstandigheden op de Sachsenring. Slechts vijftien rijders haalden de finish; Takaaki Nakagami en Sandro Cortese behaalden zodoende ondanks hun valpartijen nog punten.

Johann Zarco kwam als grote winnaar uit de bus en deed nu zelfs op het podium zijn inmiddels beroemde backflip. Met de overwinning deed Zarco goede zaken in het wereldkampioenschap, terwijl zijn belangrijkste concurrenten in de strijd om de wereldtitel – Alex Rins, Sam Lowes en Thomas Luthi – met lege handen de Sachsenring verlieten. In de race was het close. Zarco bleef op de streep zijn teamgenoot van volgend jaar in de MotoGP, Jonas Folger, 0,059 voor. “Ik dacht even dat ik had gewonnen, maar Johann kwam nog net uit de slipstream,” vertelde Folger.

Foto’s: MotoGP.com, Yamaha, KTM