F1 silly season 2017: Wie rijdt waar in het volgende jaar?

Kimi_Raikkonen_Ferrari_F1_F1_GP_Oostenrijk_2016

Silly season is de Engelse term voor de periode van het eerste transfergerucht tot en met de handtekening onder het laatste rijderscontract voor het volgende seizoen. Een overzicht  van de huidige stand van zaken, van de kop tot aan de staart van het veld.

Mercedes AMG F1

Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton (31 jaar) heeft een contract met Mercedes tot en met 2018. Nico Rosberg (30) onderhandelt momenteel met hulp van voormalig F1-coureur Gerhard Berger over een verlenging van zijn contract voor 2017 en daarna. Zowel Rosberg als Mercedes' teamchefs Toto Wolff en Niki Lauda geven hier doorlopend positieve signalen over af. We mogen aannemen dat het binnenkort rond gaat komen.

Ferrari F1

Sebastian Vettel (29) heeft een contract tot en met 2017 met de Italiaanse renstal. Teamgenoot Kimi Raikkonen (36, foto boven) heeft een contract dat eind dit jaar afloopt. Teambaas Maurizio Arrivabene heeft vroeg in het seizoen laten weten dat hij pas halverwege het jaar gaat kijken wat wijsheid is voor 2017.

Mocht Ferrari afscheid nemen van de Fin en vasthouden aan de visie die het normaal hanteert, dan wordt zijn opvolger een bewezen snelle coureur met minimaal een aantal jaren F1-ervaring. Hij moet daarbij ook nog eens een rol als tweede coureur naast Vettel accepteren. Belangrijkste kandidaten lijken Sergio Perez, Romain Grosjean en Valtteri Bottas, waarbij Perez het voordeel heeft dat hij naast zijn talent ook geholpen wordt door de Mexicaanse miljardair en Ferrari F1-sponsor Carlos Slim.

Red Bull Racing

Het team heeft recent bevestigd dat Daniel Ricciardo (27) ook volgend jaar bij Red Bull Racing rijdt en een contract heeft tot en met 2018. Er waren geruchten dat zijn contract afliep en dat hij met Ferrari in gesprek was, maar daar lijkt nu geen sprake meer van, los van het feit dat hij deze week aangaf zich goed bewust te zijn van de Italiaanse interesse.

Ook Max Verstappen (18) is een zekere coureur voor het team in 2017. Verstappen heeft een vers contract voor de komende paar jaar en zit voorlopig prima op zijn plek. Het is een team waar hij veel kan leren met een auto waar hij regelmatig mee kan vechten met de besten.

Williams Martini Racing

Williams is het hoogst geklasserde team met twee vacante stoeltjes voor 2017. De contracten van zowel Felipe Massa (35) als Valtteri Bottas (26) lopen eind van dit seizen af. Rond de Europese Grand Prix lieten teambazin Claire Williams en McLaren-coureur Jenson Button (36) via de media openlijk weten wel geïnteresseerd te zijn in elkaar. De vraag is wat Button moet kosten en of Williams zijn terugkeer kan betalen. Eerste gegadigden voor 2017 zijn vooralsnog de huidige rijders Massa en Bottas.

Sahara Force India

Het team is tevreden over de twee huidige rijders, waarvan in ieder geval Nico Hulkenberg (28) een contract heeft dat tot en met 2017 doorloopt. Meer in de belangstelling staat momenteel teamgenoot Sergio Perez (26) vanwege twee podiumklasseringen in de afgelopen drie wedstrijden. Mocht de Mexicaan vertrekken, dan is een landgenoot al goed voorbereid om zijn stoeltje over te nemen. Alfonso Celis (19), die dit seizoen uitkomt in de V8 3.5-klasse, rijdt dit seizoen al een aantal keer voor Force India in de training op de vrijdagochtend voorafgaand aan de Grand Prix. Een andere mogelijkheid is de komst van Pascal Wehrlein, die ook goed bekend is met het team en op termijn klaargestoomd kan worden om Hamilton of Rosberg bij Mercedes te vervangen.

Scuderia Toro Rosso

Rijders van Toro Rosso hebben normaal gesproken zicht op een stoeltje bij Red Bull Racing. Voor 2017 is die deur echter gesloten. Carlos Sainz (21) is inmiddels bevestigd als rijder in 2017. Hij kan zich bij Toro Rosso prima ontwikkelen en vooralsnog is er geen team hoger in de pikorde waar hij terecht kan. Voor Daniil Kvyat (22) is het een ander verhaal. Hij zal moeten presteren in de resterende races van dit jaar. Zo niet, dan kan een andere Red Bull-junior zijn debuut maken. De Franse GP2-rijder Pierre Gasly (20) staat dan vooraan in een rij met meerdere gegadigden.

McLaren-Honda

Het team herbergt momenteel twee van de oudste rijders van het veld: Fernando Alonso (34) en Jenson Button (36). De topprestaties van de auto blijven uit, wat maakt dat beide rijders hardop filosoferen over hun toekomst. Button flirt met Williams en Alonso flirt met een overstap naar de lange afstandsracerij met Le Mans als ultiem doel. Stoffel Vandoorne (24) uit België staat klaar om één van de twee stoeltjes over te nemen. De regerend GP2-kampioen, die dit jaar uitkomt in de Japanse Super Formula, mocht in Bahrein invallen voor de geblesseerde Alonso en scoorde daar fraai zijn eerste WK-punt. 

De rest

Bij Renault, Haas, Sauber en Manor hangt het invullen van de stoeltjes voor 2017 deels af van de ontwikkelingen bij de hoger geklasseerde teams, en deels van simpelweg geld. Bij Haas rijden Esteban Gutierrez (24) en Romain Grosjean (30) die allebei nog een stap hogerop ambiëren. Mocht die kans er niet komen, dan blijven zij waarschijnlijk zitten waar ze nu zitten. Hetzelfde geldt eigenlijk voor Kevin Magnussen (23) en Jolyon Palmer (25) bij Renault.

Voor Rio Haryanto (23) is de uitdaging of hij überhaupt dit seizoen bij Manor kan afmaken. Hij probeert momenteel in zijn thuisland Indonesië genoeg geld bij elkaar te halen om dat te realiseren. Teamgenoot Pascal Wehrlein (21) is een beschermeling van Mercedes. Die hoeft zich bij Manor minder zorgen te maken en moet gewoon wachten op een kans bij een beter team.

Tot slot Sauber, waarbij de hoofdvraag luidt: zijn er daar in 2017 nog wel Formule 1-stoeltjes te verdelen? Het team wankelt in financiële zin, al zijn er de afgelopen week wat positieve signalen, die overigens niet bevestigd zijn door het team. Mocht het team financieel weer opkrabbelen, dan zullen de stoeltjes sowieso gevuld moeten worden met twee coureurs die veel geld meebrengen. Marcus Ericsson (25) en Felipe Nasr (23) hebben nu nog sponsoren die ze bij Sauber aan het rijden houden, maar of die dat blijven doen is de vraag.

Foto: Scuderia Ferrari F1

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden