Strategie: Hoe Carlos Sainz onzichtbaar van P20 naar P9 reed

Sainz

Voordat we ons gaan richten op Bakoe, blikken we nog één keer terug op de Grand Prix van Canada. Tactiek besloot grotendeels de uitkomst van deze race. In het middenveld knokte voormalig teamgenoot van Max Verstappen, Carlos Sainz zich knap van de twintigste naar de negende positie. Een analyse van zijn race.

Montreal vooraf

Het hele weekend hing er een dreiging van regen in de lucht. Ook al vielen er af en toe wat druppels, de intermediates hoefden niet te worden gebruikt. 

Ook met droog-weer-banden is Canada tactisch gezien een uitdagende race. De teams hebben de keuze tussen een één-stopper en een twee-stop-strategie. Twee keer stoppen is op papier sneller, maar de race afdoen met een enkele stop levert je positievoordeel op het circuit op. Dat wil zeggen dat de coureurs met twee bezoeken aan de pits vaak in de slotfase van de race moeten zien af te rekenen met de rijders die een enkele stop hebben gemaakt. 

Ferrari had de race met Vettel in handen, maar vergooide de winst door Vettel tijdens de virtuele safetycar vroeg te laten stoppen. Hamilton stopte een keer minder dan de Ferrari en ging zo met de zege aan de haal. Bottas, ook op een één-stop, completeerde de top-3.

Sainz van 20 naar 9

Carlos Sainz was het hele weekend snel in Montreal, maar belandde tijdens de kwalificatie in de beruchte 'Wall of Champions'. De Spanjaard moest daarom vanaf de twintigste positie de race aanvangen. Het deerde hem weinig want hij stuurde z'n Toro Rosso naar een knappe negende plaats.

Afgezien van het feit dat Sainz de snelheid er goed in had zitten, was deze prestatie voor een groot deel te danken aan de tactiek van z'n team. Apart genoeg koos Sainz niet voor de winnende één-stop-strategie, maar bezocht hij twee keer de pits. 

De eerste keer dat Sainz binnenkwam waas in rondje nummer dertien, twee rondes nadat de virutele safetycar werd opgeheven. De coureur van Toro Rosso kreeg, anders dan bij de mislukte tactiek van Vettel, de zachte band onder geschroefd. De zachte band bleek niet alleen lang mee te gaan, ook deed hij op het koude Canadese asfalt wat snelheid betreft weinig onder voor de supersofts. 

In de zeventiende ronde haalde Toro Rosso Daniil Kvyat naar binnen. Het idee hierachter was om concurrenten Alonso en Grosjean mee naar binnen te lokken, aangezien beide Toro Rosso-coureurs met deze heren in gevecht waren. McLaren en Haas volgden inderdaad het spoor van Kvyat en kwamen ook naar binnen. Een meesterzet voor Sainz, aangezien zijn banden in deze periode in de best mogelijke staat verkeerden en daardoor kon opstomen naar de elfde positie. 

Later reed Sainz het gat naar de Force India van Sergio Perez dicht. De Mexicaan reed rond met supersofts die totaal niet uit de verf kwamen. Sainz had dan ook geen problemen om Perez te verschalken en pakte P10. Door de uitvalbeurt van Felipe Massa finishte de coureur van Toro Rosso op een keurige negende positie. 

Foto: Scuderia Toro Rosso

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden