Het debuut van de safety car

images_Formule1_retro_eppie_wietzes_f1

De botsing tussen Jody Scheckter en Francois Cevert in de 32e ronde van de Canadese Grand Prix in 1973 is een historisch moment in de Formule 1. Het is de eerste keer dat de safety car in actie komt in de koningsklasse. Achter het stuur van de safety car zit een geboren Nederlander: Eppie Wietzes.

Eppie Wietzes komt op 28 mei 1938 in Assen ter wereld. Zijn voornaam is dan nog Egbert. Vlak na de oorlog verkast de families Wietzes naar Canada en noemt een ieder hem Eppie. Wietzes interesseert zich in autosport en begint op twintigjarige leeftijd met racen. Binnen twee jaar werkt hij zich op tot een gerespecteerd coureur in de Canadese autosport.

Wietzes maakt furore in de GT-racerij, rijdt een aantal rally’s en besluit in 1967 een auto voor de Canadese Grand Prix te huren. Hij doet dat bij Team Lotus waar op dat moment ook Graham Hill en Jim Clark rijden. Zonder enige ervaring begint Wietzes aan de trainingen en kwalificatie. Een lastig verhaal voor iemand die nog nooit gereden heeft in auto’s met zoveel vermogen.

Tijdens de natte race op Mosport Park gooien elektronische problemen roet in het eten. De race zit er daarmee op voor Wietzes die nog wel probeert zijn weg te vervolgen. Daarbij krijgt hij assistentie van buitenaf en dat is niet toegestaan. De wedstrijdleiding besluit hem te diskwalificeren. Jack Brabham wint de wedstrijd op overtuigende wijze.

Het lijkt het einde van Wietzes' Formule 1-carrière. Na het eenmalige optreden keert de Nederlands-Canadees terug in diverse GT-evenementen maar ook in de Formula Atlantic. In 1969 wint hij het kampioenschap (later genaamd F5000) en vier jaar later keert Wietzes terug op de Formule 1-paddock.

Chaos door de safety car?

Wietzes komt zelfs weer op de baan als hem dat gevraagd wordt na een aanrijding tussen Jody Scheckter en Francois Cevert. Wietzes rijdt met zijn gele Porsche 914 het circuit op en vangt de eerstvolgende coureur op. Samen met een van de organisatoren besluit hij Howden Ganley op te vangen, ze hebben geen idee of hij echt aan de leiding rijdt.

Het brengt veel verwarring en de uiteindelijke winnaar Peter Revson profiteert van de chaos. Hij zet de rest van het veld bijna op een ronde en dat zal niet veranderd worden. Het is de enige keer dat Wietzes achter het stuur zit van de safety car die overigens pas in 1994 officieel ingevoerd wordt in de Formule 1. Wel komt de Drentse Canadees nog één keer in actie in de Formule 1. Ook dan haalt hij de finish niet.

Beelden van de Canadese Grand Prix in 1973

Foto's: F1 Rejects

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden