Strategie: De derde plaats van Sergio Perez

Ondanks de uitvalbeurt van Max Verstappen bracht de Grand Prix van Monaco een hoop vermaak. Lewis Hamilton pakte knap vanaf de derde startpositie de overwinning. Daniel Ricciardo was vrijwel het hele weekend het snelst, maar moest door een verprutste pitstop zijn meerdere erkennen in de Brit. Sergio Perez finishte tot grote verbazing van iedereen op een derde plaats. Gestart vanaf P7 moest hij aan het einde van de rit alleen Hamilton en Ricciardo voor zich dulden. Hoe kwam de Mexicaan daar terecht? Een analyse.

Monaco vooraf

Na een droog weekend werd Monaco zondagochtend wakker in de regen. De teams hadden nog geen kans gehad om eerder dat weekend in de regen te rijden, dus men wist niet hoe de regenbanden zich zouden gaan houden. 

Tegelijkertijd had Pirelli voorafgaand aan het weekend de ultrasoft band meegenomen. De ‘paarse band’ zou een halve seconde per rondje sneller zijn dan de supersoft-compound en bovendien eerder op temperatuur komen dan alle andere bandenvarianten. In de wisselvallige omstandigheden tijdens de race in Monaco bleek echter niets minder waar.

Als er ooit een Grand Prix volledig beslist is op tactiek, dan is het wel de Grand Prix van Monaco van afgelopen weekend. Daar waar er een hoop teams de mist in gingen, waren er ook een aantal uitblinkers. Van dat rijtje uitblinkers, stak Force India er met kop en schouders bovenuit. 

De race van Perez

Na een goede kwalificatie ging Sergio Perez starten vanaf de zevende plaats. De beste kans om in te halen in Monaco is normaal gesproken direct tijdens of na de start. Helaas voor veel coureurs met inhaalplannen, startte het hele spul achter de safetycar. Toen de safetycar de baan verliet, consolideerde Perez in zijn eerste stint de zevende positie. Zijn eerste positiewinst kreeg hij dankzij Ferrari, doordat Sebastian Vettel in de dertiende ronde naar binnenkwam om te wisselen naar intermediates. De Duitser was de eerste coureur binnen de top-6 die van banden wisselde. 

De reden van de vroege stop van Vettel was duidelijk. Vettel zat vlak achter Rosberg en Hamilton. Rosberg kon in de regen het tempo maar moeilijk bijbenen, dus wellicht was er voor Ferrari een mogelijkheid om de Mercedessen voorbij te gaan door als eerste te stoppen. Ferrari had echter niet voorzien dat Felipe Massa nog lang niet de intentie had om te stoppen. Vettel kwam achter de Braziliaan terecht en verloor kostbare tijd. Zijn keuze om vroeg te stoppen pakte daardoor volledig verkeerd uit. 

Massa stopte vervolgens tegelijkertijd met Nico Rosberg. Perez zou een ronde later naar binnenkomen. De Mexicaan had flink doorgereden en plantte zijn Force India bij het uitkomen van de pitsstraat precies tussen de Mercedes van Rosberg en de Ferrari van Vettel in op P4. 

Tijdens de tweede stop om te wisselen naar slicks deed Perez het tegenovergestelde. In plaats van langer dan de rest door te rijden kwam de Mexicaan vroeger dan zijn concurrenten naar binnen. Perez kreeg niet de ultrasoft, maar de soft-band onder zijn bolide. Een gok van Force India die perfect uitpakte, want van alle bandensoorten was de zachte band deze middag in Monaco op het wisselvallige asfalt het snelst. 

Een ronde na Perez kwam Sebastian Vettel binnen in de hoop de coureur van Force India voorbij te gaan. Het lukte Vettel niet, die zelfs een aantal seconden op Perez had verloren. De pitstop van Nico Rosberg bleek daarna dusdanig slecht dat hij niet alleen Perez, maar ook Vettel en Alonso voorbij moest laten gaan. 

In het restant van de wedstrijd kon Vettel geen gaatje meer vinden om Perez te passeren. De voormalig coureur van McLaren reed vervolgens solide naar zijn vijfde podiumplaats in z’n carrière. 

Infographics: Jamesallenonf1.com

Foto: Sahara Force India