Moto3: Crashes en treintjes bepalen kwalificatie

Een paar forse crashes waren van grote invloed op de kwalificatie in de Moto3. In de derde vrije training vanochtend ketste de KTM van klassementsleider Brad Binder hard tegen de betonnen omheining van bocht 14, Biondetti 2. In de kwalificatie zelf schreef Niccolo Antonelli zijn motor af. De Italiaan had eerder nog de snelste tijd neergezet, maar aangezien de hele voorkant van de KTM afgebroken was bij de crash, kon hij niet meer in actie komen. De 22ste plaats was zijn lot. Romano Fenati profiteerde maximaal van de treintjes op het lange circuit van Mugello.

Fenati gaf in de laatste run ook zijn teammaatje Andrea Migno nog een sleepje, zodat die zich op de tweede plaats kwalificeerde. Het werd net geen volledige Italiaanse rij vooraan, omdat de snelste rondetijd van Pecco Bagnaia werd geschrapt wegens het iets te veel afsnijden van een bocht. Daardoor promoveerde de Maleisiër Khairul Pawi – winnaar van de GP in Argentinië – naar de derde plaats. Brad Binder werd vierde, met een pijnlijke nek als gevolg van de crash van ’s ochtends. Daarvan had de Zuid-Afrikaan wel een beetje last gehad, maar ook de motor was verre van perfect, ondanks de bereklus die het team klaarde om de machine op tijd klaar te krijgen.

Het kwam in de kwalificatie aan op treintje rijden om een slipstream te pakken. Dat scheelt op Mugello drietiende tot een volle seconde per ronde. Migno en Fenati deden dat perfect en gaven elkaar sleepjes. Bo Bendsneyder had eveneens een goede slipstream te pakken en werd netjes dertiende. Livio Loi daarentegen fungeerde als locomotief van een treintje, waardoor iedereen van hem profiteerde en hij zelf bleef steken op de 23ste plaats.

Foto’s: Dorna/MotoGP.com en RW Racing GP