Strategie: Waarom kreeg Verstappen de winnende strategie van Red Bull?

Dat Max Verstappen afgelopen zondag wist te winnen, zal iedere Nederlandse F1-fan nooit vergeten. Dat Verstappen in de positie kwam om met de zege aan de haal te gaan, was vooral te danken aan beide Mercedes-coureurs, maar ook aan het feit dat Red Bull hem de beste pitstopstrategie gaf. Een analyse.

Barcelona vooraf

Voorafgaand aan de race kondigde Pirelli aan dat een drie-stop-strategie een paar seconden sneller zou zijn dan een twee-stop. Ondanks dat zeiden de meest ervaren teams op de grid dat een twee-stopper het meest logisch zou zijn.

De geschiedenis in Barcelona leert dat het niet eenvoudig is om in te halen. Alleen als een auto significant sneller is dan zijn voorganger en een uitstekende exit uit de laatste bocht heeft, is een inhaalactie mogelijk.

De race

Voor zowel Ferrari als Red Bull werd na een aantal bochten duidelijk dat de doelstelling kon worden verhoogd. Nadat de Mercedessen elkaar uitschakelden was er voor beide teams opeens een realistische kans om te winnen. Een eventuele zege die beide teams ontzettend hard nodig hadden. 

Red Bull had het belangrijke voordeel dat beide auto’s in de top-2 reden. Vettel daarentegen werd in de beginfase opgehouden door Carlos Sainz die na een waanzinnige start even op P3 reed. Nadat hij de Spanjaard eindelijk passeerde was het gat naar de Red Bull van Verstappen gegroeid tot een vijftal seconden. 

In de elfde ronde kwam Daniel Ricciardo binnen voor zijn eerste stop en ging Max Verstappen voor het eerst van z’n leven aan de leiding van een race. Een rondje later kwam de Nederlander zelf ook binnen om voor het eerst een pitstop bij zijn nieuwe team te maken. Vettel reed nog vier rondjes door voordat hij in de vijftiende ronde binnenkwam. Een aparte zet voor iemand die uiteindelijk drie stops zou maken.

Op dit punt in de wedstrijd had Red Bull de zege nog verre van binnen. Had het team zichzelf van een overwinning willen verzekeren, dan had Red Bull aan Max Verstappen moeten vragen om de aanstormende Sebastian Vettel te blokkeren. In dat geval had Ricciardo uit kunnen lopen en was een Red Bull-zege veilig geweest. 

Hoe dan ook: Red Bull had genoeg goede redenen om Verstappen zijn wereldrace te laten rijden. Ten eerste zou het de keuze om Kvyat te vervangen binnen één weekend hebben gerechtvaardigd. Ten tweede: ook bij Red Bull zullen ze weten dat Verstappen een potentiële zege niet zomaar zou afstaan aan zijn teamgenoot. Ook bij Christian Horner zal de ‘NO’ uit Singapore nog vers in het geheugen hebben gestaan. 

Tweede stint

In de tweede stint kwam Vettel dichterbij aan Verstappen, maar de Nederlander kwam tegelijkertijd dichterbij aan Ricciardo. Net op het moment dat Verstappen dicht genoeg bij zijn teamgenoot aansloot om een aanval in te zetten, haalde Red Bull Ricciardo naar binnen. Red Bull moet dit hebben gedaan om een gevecht tussen de twee teamgenoten te voorkomen, want de keuze om deze beslissing te maken was voor het team verre van logisch. 

Ricciardo z’n tweede stop was in de 28e ronde. Onmogelijk kon hij de race op nieuwe, zachte banden gaan uitrijden en dus was nu duidelijk dat hij voor een driestopper zou gaan. Het probleem was alleen dat Ricciardo al een aantal seconden had verloren, omdat hij in de stint hiervoor waarin er nog een tweestop gepland stond, zijn banden aan het sparen was. Daarbij toonden zijn rondetijden aan dat hij de 22 seconden die hij had verloren bij zijn pitstop nooit meer goed had kunnen maken. En al was hij aan de staart van Raikkonen en Verstappen gekomen, dan nog moest hij een gaatje vinden om ze voorbij te gaan. 

Christian Horner zei na afloop dat een scenario als deze vooraf was doorgenomen. Had Red Bull kans gemaakt op een overwinning, dan worden de strategieën gesplitst. Uiteraard zijn wij Nederlanders hartstikke blij dat Verstappen de twee-stop-strategie heeft gekregen. Max reed één van de sterkste races uit z’n carrière en hield Kimi Räikkönen op een fabuleuze manier achter zich.

Het geeft aan hoe groot het vertrouwen is dat Red Bull in de jonge Nederlander heeft. Aan de andere kant zal Ricciardo zich enigszins gepiepeld voelen aangezien de ongeschreven regel in de Formule 1 is, dat de leidende auto van het team de meest optimale strategie krijgt. Het belooft in ieder geval ook op strategisch gebied een zeer boeiende periode te worden. 

Infographics: Jamesallenonf1.com

Foto: Red Bull Racing