Strategie: Het dramatische weekend van Red Bull Racing

De race in Sotsji was om verschillende redenen een van de slechtste van de afgelopen tijd voor Red Bull Racing. Daniil Kvyat torpedeerde in de eerste bochten tot twee keer toe de Ferrari van Sebastian Vettel, waarbij ook de Red Bull van Daniel Ricciardo beschadigd raakte. De Australiër moest noodgedwongen binnenkomen voor een extreem vroege stop waarna Red Bull ook nog eens gokte met een verkeerde bandenstrategie.

Sotsji vooraf

Pirelli liet een kans liggen om de teams wat bandenstrategieën betreft, meer uit te dagen. De bandenfabrikant koos ervoor om naast de softs en de supersfots, een harde compound mee te nemen. Had Pirelli gekozen voor de ultra zachte band, dan hadden de teams minstens twee keer moeten stoppen en kwamen ze er niet vanaf met een enkele stop. Het feit dat de meeste teams kozen voor een één-stop-strategie maakte de wedstrijd van zondag er niet spannender op.

Red Bull’s desastreuze eerste ronde

Dat Red Bull een lastige middag zou gaan krijgen was na een paar bochten al bekend. Kvyat schakelde met zijn onhandige acties niet alleen Vettel uit, hij zorgde er ook voor dat de Rus zelf, en teamgenoot Ricciardo na afloop van de eerste ronde de pits op moesten zoeken. De strategen van Red Bull schakelden over naar plan B en installeerden onder beide bolides de medium band. Een logische keuze, aangezien dit de enige band was waarmee de race uitgereden kon worden. Bovendien overkwam Nico Rosberg in 2014 ongeveer hetzelfde en belandde hij destijds met deze strategie alsnog op het podium.

Een ander argument om te gokken om de race uit te rijden op medium was omdat de pitstraat in Sotsji een van de langste van het seizoen is. Met extra pitstop worden zo’n 25 seconden verloren. Red Bull hoopte minder tijd te verliezen door te kiezen voor een lange stint op medium.

Maar helaas voor het team van Christian Horner bleek de medium band niet een klein beetje, maar heel veel langzamer te zijn dan de softs en de supersofts. De concurrentie liep per rondje bijna twee seconden weg. Kvyat en Ricciardo hadden zelfs grote moeite om gevechten met de Saubers en de Manors winnend af te sluiten.

Weinig grip

Nog een probleem wat de medium band met zich meebracht was dat deze compound extreem weinig grip had bij het accelereren uit de bochten. Zelfs al gingen Kvyat en Ricciardo iemand voorbij, dan nog werden ze bij het uitgaan van de bocht op tractie gepasseerd.

Kvyat kreeg in ronde 7 een Stop en Go-penalty om de oren waarna zijn kansen definitief waren vervlogen. De Rus reed de race uit, maar kwam niet verder dan de 15e stek. Hij wist alleen Nasr, Gutierrez en Wehrlein achter zich te houden.

In rondje nummer 29 besloot Ricciardo om nogmaals binnen te komen. Een ongeplande stop betekent bijna altijd dat de race van de coureur wat een topklassering betreft voorbij is. Voor Ricciardo was dat zondag ook het geval. Hij wisselde naar softs, ging nog wel wat mensen voorbij, maar kwam niet verder dan P11.

Foto: Red Bull Racing

Infographic: http://www.jamesallenonf1.com