F1 Fan Column: de opties van Red Bull en Max Verstappen

Max Verstappen wil volgend jaar voor het podium kunnen rijden. De meest logische stap daartoe lijkt die naar Red Bull Racing. Maar wat staat er qua motoren bij Red Bull te gebeuren en wat zijn theoretisch de alternatieven voor Verstappen?

Als Max vanaf volgend jaar kans wil maken op het winnen van races en – met de tijd – WK-titels, dan is het misschien handig om de (motoren) klantenteams links te laten liggen. Je bent dan veel te afhankelijk van partijen waar je zelf geen invloed op hebt. Daar komt bij: De kampioensteams van de afgelopen jaren waren òf fabrieksteams òf privé-teams die voor de volle 100% gesteund werden door een motorleverancier. Denk aan Williams-Renault, Red Bull-Renault, Brawn-Mercedes en McLaren-Mercedes.

Als de technische reglementen op motorisch gebied aardig gaan veranderen voor 2017, dan kunnen er ook geen motoren van het jaar ervoor meer worden gebruikt. Maar aan de andere kant hoor ik geen enkel geluid dat de regels op motorisch gebied drastisch gaan veranderen. Men heeft het over meer toeren, meer vermogen en een ander geluid, dat zijn geen drastische ingrepen. Renault heeft kort geleden ook aangekondigd met de motor van 2017 bezig te zijn en dat zal niet kunnen wanneer er nog niets bekend is.

De opties van Red Bull Racing

Red Bull-Renault

Stel, Max promoveert na een mooi tweede seizoen bij Toro Rosso naar Red Bull Racing. Toen Red Bull WK-titels won met de Renault-motoren had Renault nog geen eigen team en dus kon Renault zich voor 100% focussen op Red Bull. Dat ligt nu wel anders nu Renault weer een eigen F1-team heeft. Als Red Bull dit jaar met Renault-motoren beter blijft presteren dan Renault met hun eigen team, is het nog maar zeer de vraag in hoeverre ze er bij Renault nog trek in hebben om Red Bull volgend jaar nog van motoren te voorzien. En waar haalt Red Bull dan de motoren vandaan? 

Red Bull-Honda

Zolang Honda leverancier is van McLaren staat McLaren het nooit toe dat Honda Red Bull van motoren gaat voorzien. Als het überhaupt contractueel al niet vast gelegd is dat Honda naast McLaren geen enkel ander (top)team mag voorzien van een krachtbron. Ze weten bij McLaren heel goed waar Red Bull toe in staat is. Anders wordt het wanneer Honda McLaren wegens tegenvallende resultaten gaat verlaten en een ander team zoekt waar ze hun motoren onder kunnen brengen. Dat zal voor Red Bull een uitgelezen kans zijn om weer een motorenleverancier te krijgen die 100% voor hun bezig is.

Red Bull-Ferrari

Redbull rijdt Ferrari nu al in de wielen met mindere motoren dan waar Ferrari zelf mee rijdt, dus ze voelen in Maranello aan hun water wel wat er gaat gebeuren wanneer Red Bull gelijkwaardige krachtbronnen gaat gebruiken. En voor Mercedes geldt eigenlijk hetzelfde als voor Ferrari.

Max naar een fabrieks- c.q. topteam

Ferrari

Raikkonen zijn contract loopt aan het eind van dit jaar af. Vettel zit sowieso nog tot eind 2017 bij Ferrari. Wat er daarna gebeurt is koffiedik kijken. Als hij bijtekent voor weer drie jaar en Max komt in de plaats van Kimi, dan word Max een soortement van Massa of Barrichello. Dat wil hij zelf niet en vader Jos staat dat al helemaal niet toe. Die heeft zelf naast Schumacher gereden, dus die weet hoe het voelt om op het tweede plan te zitten. En we hebben allemaal gezien, en gehoord, hoe ze bij Ferrari omgaan met tweede rijders.

Mercedes

Rosberg zijn contract loopt aan het einde van 2016 af, dat van Hamilton eind 2018. Persoonlijk ben ik wel benieuwd hoe Max het zal doen naast Lewis Hamilton. Rosberg kan hij wel aan, die doet het goed omdat hij de beste wagen tot zijn beschikking heeft. Je weet toch niet hoe het loopt. Misschien geeft Lewis er na nog een WK-titel wel de brui aan en gaat die verder in de muziek of iets dergelijks en kan Max hem vervangen. Dat zal wel een heel mooi scenario zijn.

Renault

Dat lijkt mij helemaal niet zo’n verkeerde optie. Als Renault zijn zinnen ergens op gezet heeft, dan kan het ver komen, zo heeft de geschiedenis ons geleerd. Dus als Max mee kan doen en er een steentje aan bij kan dragen kunnen ze samen ver komen. Plus, Renault heeft nog geen ‘sterrijder’ in huis. 

McLaren

Is geen fabrieksteam maar kan wel rekenen op 100% steun van Honda. Button zijn contract loopt aan het einde van dit jaar af. Dat van Alonso ook maar die heeft een optie voor een derde seizoen. Max naast Button lijkt mij geen probleem, maar naast Alonso is niet zo’n goed plan. Dan krijg je net zo’n situatie als met Hamilton bij McLaren in 2007. Max en Fernando die aardig aan elkaar gewaagd zijn en Fernando die daar slecht tegen kan.

Foto: Scuderia Toro Rosso