Avondnieuws zondag 17 april

› Rosberg neemt afstand in kampioenschap
› Arrivabene heeft er genoeg van
› Max Verstappen bleef kalm
› WEC: Porsche wint seizoensopener op Silverstone (+ uppdate)
› Van der Garde wint bij comeback

Rosberg neemt afstand in kampioenschap

Drie uit drie is de score van Nico Rosberg in het 2016 Formule 1-seizoen. En drie keer een tegenvallende prestatie van teamgenoot en regerend wereldkampioen Lewis Hamilton is de andere vaststelling. Hamilton verloor het telkens al voor of vlak na de start. Rosberg neemt nu afstand in het wereldkampioenschap met de maximale 75 punten, waar Hamilton er 39 heeft. Het is de belangrijke psychologische voorsprong van meer dan één overwinning (=25 punten). Daniel Ricciardo ligt slechts drie punten achter op Hamilton. Samen met het podium van Daniil Kvyat geeft dat aan dat Red Bull Racing bezig is aan een comeback. De Ferrari-rijders Vettel en Raikkonen staan vier en vijf in het kampioenschap.

Ondanks de voorsprong van Nico Rosberg zijn de volgers van Grand Prix Radio nog niet overtuigd dat hij nu ook kampioen gaat worden. Check de poll en laat weten wat jij er van denkt.

Arivabene heeft er genoeg van

“We betreden telkens verschillende treden van het podium, maar nu heb ik er nu genoeg van. Het is beter om het hoogste treetje te pakken,” aldus Ferrari’s teambaas Maurizio Arrivabene na de Grand Prix van China. Arrivabene had Ferrari-topman Sergio Marchionne op bezoek dit weekend in Shanghai en moest erkennen dat die niet blij was met de tegenvallende teamprestatie vandaag, waar Vettel en Raikkonen elkaar al in de eerste ronde raakten. Arrivabene zei dat hij er ook niets aan kon doen en relativeerde het: “Overigens, als hij (Marchionne, red.) wèl blij was geweest, was hij dan wel een echte baas?”

Max Verstappen bleef kalm

Hij finishte voor de derde keer op rij in de punten, waarmee de seizoenstart van Max Verstappen al veel beter is dan bij zijn debuut vorig jaar. Toen liet hij in China wel al zien dat hij kan inhalen. Vandaag liet hij dat weer zien. De safetycar en een dubbele pitstop wierpen de Limburger terug naar achteren, waarna een fraaie inhaalrace volgde met de achtste plaats als resultaat. Hoe hij dat deed? Zoals hij na afloop zelf zei: Ik bleef kalm.”

WEC: Porsche wint seizoensopener op Silverstone

Update: Na de race is de winnende Audi gediskwalificeerd. De zogenaamde skidblocks aan de voorkant hadden volgens de officials niet de juiste dikte. Porsche #2 met Marc Lieb, Neel Jani en Romain Dumas is daarmee tot winnaar uitgeroepen. Audi gaat tegen de diskwalificatie in beroep.
—- einde update —-

Het Audi Sport Team Joest heeft de eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen gewonnen. In Silverstone bracht Marcel Fässler de #7 Audi als eerste over de streep. Fässler liet samen met Benoit Treluyer en Andre Lotterer zien dat de nieuwe Audi R18 er een is om rekening mee te houden dit seizoen.

Halverwege de race werd de wedstrijd geneutraliseerd vanwege een megacrash van Brendon Hartley. De Nieuw-Zeelandse coureur raakte een achterblijver en vloog daarbij bijna over de kop. Beide coureurs konden ongedeerd hun voertuig verlaten. Zie hieronder de beelden van het incident.

https://www.youtube.com/watch?v=TJS-em2tFRU

Het Manor-team van Joe Booth en Graham Lowdon maakte vandaag zijn debuut in het World Endurance Championship. De #44-auto met onder meer Will Stevens haalde de finish niet, Roberto Merhi werd in zijn debuut zesde in de LMP2-klasse. In die klasse ging de winst naar de #43 RGR Sport by Morand, de auto van Bruno Senna, Filip Albuquerque en Ricardo Gonzalez.

In GTE-Pro noteerde Ferrari een één-twee. Davide Rigon en Sam Bird schreven de wedstrijd in de #71 op hun naam voor Gianmaria Bruni en James Calado in de #51 Ferrari. IN GTE-Am was er eveneens winst voor Ferrari. Perrodo, Collard en Aguas stonden in die klasse op de hoogste trede.

Van der Garde wint bij comeback

We hadden Giedo van der Garde niet meer op topniveau in actie gezien sinds zijn vertrek uit de Formule 1. Gisteren mocht bij voor G-Drive instappen bij de 4 Uur van Silverstone, de openingsrace van de European Le Mans Series. Met als startrijder Harry Tinknell, die de leiding nam na de start, en Simon Dolan, die consolideerde, was het Giedo van der Garde die de laatste stint met strakke rondetijden volbracht. De Nederlander kwam met de Gibson-Nissan LMP2-auto als eerste over de streep en bekroonde daarmee een degelijke comeback. 

Foto: Mercedes AMG F1