Brunchnieuws zondag 10 april

Sebastian_Vettel_Ferrari_F1_GP_Bahrein

› Toto Wolff: 'Meer downforce in 2017 is een vergissing'
› Sebastian Vettel wil goedkopere motoren
› Hoe staan de zaken voor Vijay Mallya?

Toto Wolff: 'Meer downforce in 2017 is een vergissing'

Eind deze maand moeten de technische reglementen voor de nieuwe Formule 1-auto's in 2017 gereed zijn. De auto's krijgen bredere banden, bredere vleugels en het geheel aan veranderingen moet de auto's zo'n vijf seconden sneller per ronde maken. De grote zorg van de coureurs is de downforce, oftwel de neerwaartse druk, die maakt dat je sneller door een bocht kan, maar die ook het inhalen lastiger maakt. De FIA bij monde van Jean Todt en Charlie Whiting verklaarden afgelopen week dat het inhalen niet moeilijker wordt. Mercedes-teambaas Toto Wolff gelooft er niets van: "De auto's zullen elkaar niet meer kunnen volgen." Hij legt uit: "De auto die volgt krijgt een nog meer 'verstoorde' luchtstroom te verwerken. Vergelijk het met een speedboot en de golf erachter. Op het moment dat je een auto dichtbij volgt, dan verlies je neerwaartse druk. Als je 100 kg neerwaartse druk hebt, dan vermindert dat naar 40 of 50 kg als je dichtbij komt. Dat ruïneert je banden met als consequentie dat je niet in kan halen. Een mooi voorbeeld was Lewis Hamilton en Max Verstappen in Melbourne. Hetzelfde zal volgend jaar gebeuren, maar dan veel vaker." 

Sebastian Vettel wil goedkopere motoren

Viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel heeft opgeroepen om terug te keren naar de tijd van de goedkopere 'gewone' motoren. Hij doet dit ondanks dat zijn team Ferrari al een veto heeft uitgesproken over kostenverlagingen voor de motoren. "Persoonlijk denk ik dat het huidige motorenreglement te duur is en het zou in het belang van alle teams en de hele sport zijn om terug te gaan naar iets dat normaal werkt," waarmee hij doelt op motoren zonder de hybridesystemen en turbo's. Over de huidige krachtbronnen zegt de Duitser: "Ze hebben veel geld gekost en zullen veel geld blijven kosten. Veel van de problemen die we nu hebben voeren terug naar het feit dat we de verkeerde kant op zijn gegaan."

Hoe staan de zaken voor Vijay Mallya?

Force India-eigenaar Vijay Mallya is dit jaar nog niet in de Formule 1-paddock gesignaleerd. Hij heeft schuldeisers achter zich aan vanuit thuisland India, waar hij ook al een tijdje niet meer gezien is. Hij heeft zijn crediteuren, een consortium van banken, al wel een bod gedaan, maar dat is niet geaccepteerd. Zij willen daarbij dat hij gewoon naar India komt en daar niet uit mag totdat hij al zijn binnen- en buitenlandse bezittingen heeft geopenbaard. Parallel loopt er een onderzoek naar het witwassen van geld, waarvoor de Indiase overheid Mallya graag wil spreken. Ook daarvoor is hij al twee keer opgeroepen, maar niet verschenen. Het team Force India heeft laten weten dat de problemen rond Mallya niet van invloed zullen zijn op de race-activiteiten.

Foto: Ferrari F1

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden