MotoGP: Marc Marquez neemt topvorm mee naar Texas

In Argentinië was hij niet te verslaan en ook in Texas lijkt Marc Marquez onaantastbaar. De tweevoudig MotoGP-kampioen was niet van de eerste plaats te branden op het Circuit of the Americas, waar hij nog nooit is verslagen. De Honda-rijder kwam als enige in de buurt van de 2.04. Andrea Iannone en Maverick Viñales keken tegen een marge van driekwart seconde aan.

Marquez was op zoek naar de limiet en vond die. Terwijl hij op weg leek naar een rondetijd van onder de 2.04 gleed zijn voorwiel in de laatste bocht weg. “Ik remde iets later en bleef iets langer remmen,” verklaarde Marquez. “Daardoor verloor ik onder de hellingshoek de grip op de voorkant.” Over de 2.04,034 die hij vervolgens nog reed, hoefde Marquez zich niet te schamen. Hij was op dag 1 van GP of the Americas maar liefst 2 seconden sneller dan de tijd waarmee hij vorig jaar de pole position veroverde. “Het gaat lekker,” vond Marquez. “Maar nog belangrijker vind ik dat ik me steeds beter voel op de machine. Bij het begin van het seizoen hadden we nog grote problemen, maar we komen er steeds beter bij te zitten.”

Hoe plat kun je gaan?

Op het Circuit of the Americas (COTA) wisselt de hellingshoek sterk. Het 5,5 km lange circuit telt elf linker- en negen rechterbochten die elkaar in razend tempo afwisselen. Om zo snel mogelijk van richting te veranderen, moeten de coureurs hun lichaam van links naar rechts naast de motor bewegen om zo een zo groot mogelijke hellingshoek te creëren, waarbij ze met knie en elleboog over het asfalt schuiven, zo ver hangen ze naast de motor die zo ongeveer plat ligt.

Viñales mist nog vertrouwen

De onboard data liet ‘leanangles’ zien van wel 61 graden. Maverick Vinãles ging met een hoek van liefst 57 graden met een snelheid van 140 kilometer door de bocht. Het leverde hem de derde tijd op. Achteraf vertelde het supertalent, van wie wordt verwacht dat hij volgend jaar teamgenoot is van Valentino Rossi bij Yamaha als Jorge Lorenzo inderdaad naar Ducati vertrekt, nota bene dat hij geen 100 procent vertrouwen had op de motor. 

Rossi zoekt balans

De beide fabrieks-Yamaha’s van Lorenzo en Rossi waren terug te vinden op respectievelijk de plaatsen 5 en 6. Rossi klaagde over een gebrek aan gevoel met de achterband en experimenteerde met zowel winglets als met een machine waarbij de tank iets verder naar achter ligt. “We zijn op zoek naar de balans,” vertelde hij.