Moto3: Quartararo kleurt het snelste binnen de lijntjes

160408_AME_Moto3_quartararo

Het kostte even moeite. Meer dan de helft van de rondetijden van Fabio Quartararo in de eerste vrije training voor de GP of the Americas werd geschrapt, omdat de 16-jarige Franse coureur steeds buiten de lijntjes kleurde. In de tweede vrije training had Quartararo de juiste lijnen gevonden en was hij ook zonder de bochten af te snijden de snelste rijder in de Moto3, met 2.16,250.

Romano Fenati was met 24 van de 40 minuten te gaan de eerste die onder de 2.17 ging. Dat lukte uiteindelijk slechts vijf coureurs. Op het 5,5 km lange Circuit of the Americas (CotA) met maar liefst twintig (lastige) bochten zijn de verschillen wat groter dan in Qatar en Argentinië. Exact de juiste plaats vinden in het juiste groepje is cruciaal. Eén foutje kan een groot verschil betekenen. 

Compromissen vinden

Het circuit in Austin is een moeilijke baan, waar het aankomt op compromissen en een goede slipstream vinden. Quartararo had daar even tijd voor nodig. En Fenati bewees met zijn tweede tijd opnieuw dat hij een neusje heeft voor het vinden van het juiste groepje.

In de laatste minuten van de tweede training gebeurde er nog veel. Rijders die tot dat moment ergens in de middenmoot zwierven, kwamen dankzij een goed sleepje ineens naar boven. Dat ging ook ten koste van een aantal rijders die tot kort voor het einde in de top 6, 7 waren te vinden. 

Bendsneyder en Loi

De verrassende winnaar van de GP van Argentinië, nog maar vijf dagen geleden, moest in Texas genoegen nemen met een voorlopige 22ste plaats. Khairul Pawi heeft duidelijk meer moeite met dit circuit dan met dat van Termas de Rio Hondo. Bo Bendsneyder kreeg voor de derde keer in vijf weken tijd te maken met een voor hem nieuw circuit. Hij sloot de eerste dag af op de 22ste plaats. Livio Loi zat voortdurend bij de eerste zes maar zakte in de slotfase terug naar plaats 11, wegens wat problemen met de achterband.

Foto: Leopard Racing

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden