MotoGP: Grote rivalen Marquez, Rossi en Lorenzo samen op eerste startrij in Argentinië

Voor het eerst sinds Valentino Rossi in oktober vorig jaar de aanval opende op Marc Marquez en Jorge Lorenzo zaten de drie rivalen naast elkaar achter een tafel. En morgen staan ze naast elkaar op de eerste startrij voor de MotoGP van Argentinië om het voor het eerst écht onderling uit te vechten op de baan.

De spanning was voelbaar tijdens de front row-persconferentie in Termas de Rio Hondo. Rossi en Marquez gunden elkaar geen blik waardig. Rossi zat heel opzichtig in gesprek met Sam Lowes, die in de Moto2 op de pole position staat, en zat zo ongeveer met zijn rug naar Marquez gedraaid. Daarna zat hij met een flesje water te spelen of op het lijstje met rondetijden te kijken – alles om maar geen enkel contact te moeten maken met Marquez. Zelfs tijdens het fotomoment deed Rossi zijn uiterste best om toch maar een andere kant op te kijken.

 

Yamaha stelt orde op zaken

Dat Marquez, ondanks twee valpartijen, de snelste man in de MotoGP was, zal Rossi niet echt hebben kunnen boeien, al zei hij dat natuurlijk niet. De veteraan, die dit weekend zijn 20-jarig jubileum als Grand Prix-coureur beleeft, was al lang blij met de tweede plaats op de grid. Daar zag het in de vrije training niet naar uit. In de derde vrije training, zaterdagochtend in Argentinië, was hij nog tiende geweest en mocht hij in zijn handjes knijpen dat hij niet naar QP1 moest. Alleen de top 10 mag immers rechtstreeks door naar QP2.

Ook Jorge Lorenzo was vooral opgelucht. Op vrijdag stond hij nog als veertiende getraind en was er in de Yamaha-garage alle reden tot zorg. Maar onder aanzienlijk betere omstandigheden – 10 graden koeler en lichte bewolking die ervoor zorgde dat het asfalt niet zo heet werd, zodat er meer grip was – ging de regerend wereldkampioen een stuk soepeler over het Autodromo Termas de Rio Hondo. In FP4 had hij nog wel een schuivertje gemaakt, zodat hij in de kwalificatie niet de beschikking had over beide motoren, maar er slechts eentje kon gebruiken. 

Banden vraagteken

De wisselende omstandigheden in Argentinië hebben vooral bandenleverancier Michelin hoofdbrekens bezorgd. Marquez crashte over de voorkant, doordat hij iets te hard wilde pushen. Ook Lorenzo’s crash was door een wegglijdende voorband. Maar de achterband werd bij een aantal coureurs zo heet, dat Michelin de band met de zachtere compound mogelijk terugtrekt uit het assortiment. Met name de wat zwaardere coureurs en de rijders op motoren met veel vermogen (Ducati bijvoorbeeld) hadden er last van. Lichtgewichten zoals Dani Pedrosa hadden geen problemen. Het terugtrekken van de zachtere band zou betekenen dat iedereen veroordeeld is tot de hardere band en daar is niet iedereen blij mee.

“Ik heb een race-afstand afgelegd op de zachtere band en zou waarschijnlijk voor die band hebben gekozen,” vertelde Marc Marquez. “De hardere band geeft meer wielspin en voelt minder prettig. Maar als het moet, dan moet het. Veiligheid staat voorop.” Jorge Lorenzo maakte het niet veel uit. Hij was op de hardere band een stuk sneller dan gisteren op de zachtere en heeft dus een mentale voorsprong als er geen keuzemogelijkheid is en iedereen op de hardere band moet.