Training MotoGP: Marc Marquez snel, Jorge Lorenzo in moeilijkheden

De resultaten van de eerste dag van de MotoGP van Argentinië kun je rustig verrassend noemen. Vier Honda’s en een Suzuki vormen de top 5. Was Jorge Lorenzo twee weken geleden in Qatar nog oppermachtig, in Argentinië komt de regerend wereldkampioen er vooralsnog niet aan te pas. Na twee vrije trainingen vond de Spaanse Yamaha-coureur zijn naam pas terug op de veertiende plaats.

Dat Marc Marquez en Dani Pedrosa snel zouden zijn, was enigszins te verwachten. Ook Maverick Viñales was wel redelijk voorin te verwachten. Maar dat Jack Miller en Cal Crutchlow de top 5 zouden vullen, met de fabrieks-Yamaha’s van Valentino Rossi op 7 en Jorge Lorenzo zelfs pas op 14, en de Ducati’s van Andrea Dovizioso en Andrea Iannone op respectievelijk 10 en 15, dat is zeer ongewoon.

Vieze baan

De omstandigheden waren lastig op het circuit van Termas de Rio Hondo in het noorden van Argentinië. De baan was vies en de temperatuur hoog (lucht 33 graden, asfalt 55 graden) waardoor de grip belabberd was. “Maar dat is voor iedereen hetzelfde,” constateerde Marc Marquez droogjes. “We hebben er het beste van gemaakt. Het was belangrijk om vandaag zo veel mogelijk gedaan te krijgen wat de setup voor de race betreft, want de verwachting is dat het zaterdag regent.”

Op de vieze en daardoor glibberige baan ging Maverick Viñales onderuit. “Eigen schuld,” erkende de Spaanse Suzuki-coureur. “Ik ging iets te ver van de lijn af en daar was het helemaal vies en glad. Het was soms alsof je op ijs reed. Maar ondanks dat staan we mooi derde. Ik verwacht wel dat er morgen grote stappen worden gemaakt, als het afkoelt. Het is afwachten waar we dan staan.”

Yamaha de weg kwijt

In tegenstelling tot de tevreden lachende gezichten in de Honda-garage stonden die bij Yamaha op onweer. Jorge Lorenzo geeft toe dat de situatie zorgelijk is, maar weigert zich bij voorbaat gewonnen te geven. “Tot kort voor het einde van de training stond ik derde, maar waar anderen hun tijden drastisch verbeterden, kon ik dat niet. Ik begrijp niet precies wat er aan de hand is, maar de grip is met name voor erg slecht. Ik hoop dat de toestand van het asfalt mogen beter is en dat het niet gaat regenen.”
Lorenzo weigerde in te gaan op berichten dat hij volgend seizoen naar Ducati zou gaan en dat hij zelfs al een contract zou hebben getekend. “Daar praat ik niet over. Laten we ons eerst maar eens concentreren op deze en de volgende Grand Prix, volgend weekend.”

Ook Valentino Rossi was verre van tevreden met zijn zevende plaats en had te kampen met een onwillige voorkant. Door het nerveuze gedrag van zijn machine miste Rossi bijna een rempunt, waardoor het maar het haartje scheelde of Jack Miller had bij hem achterop gezeten. “Hij remde iets later en ik verkeek me op de remkracht,” vertelde Miller. “Ik dacht even dat ik hem van de van de baan zou kegelen, maar dat gebeurde gelukkig net niet.”

Moto2: Zarco profiteert van meer rubber op de baan

De Moto2 rijdt in de trainingen na de MotoGP en dat was in Argentinië een groot voordeel. De baan wordt ‘schoon’ gereden door de Moto3 en MotoGP, en die laatste klasse laat bovendien lekker veel rubber achter op het asfalt, waardoor de Moto2 profiteerde van de meeste grip. Met name Johann Zarco deed er zijn voordeel mee. De Fransman leidt de dans op de eerste dag van de GP van Argentinië, voor Takaaki Nakagami en Sam Lowes.

Moto3: Bastianini snel, ook Loi en Bendsneyder weer mee in de top

Zowel in de eerste als in de tweede training op het Autodromo Termas de Rio Hondo was Enea Bastianini de snelste man in de Moto3. In de eerste training was het Livio Loi die hem op de hielen zat. De kleine Belg in dienst van het Nederlandse RW Racing GP sloot de dag na de tweede training af op de zesde plaats. Bo Bendsneyder reed een keurige twaalfde tijd.

De Moto3-rijders hadden de weinig dankbare taak van baanvegers en hadden, doordat zij als eerste trainen, het meeste last van de vieze baan. In die slechte omstandigheden konden Bastianini en Loi het beste uit de voeten. ’s Middags was de baan iets beter, maar doordat de temperatuur navenant hoger werd, was het ook voor de lichtste klasse lastig. “Het maakte weinig uit of je op gebruikte of nieuwe banden reed,” vertelde Bastianini.