Strategie: Het fenomenale debuut van Haas F1

mt_ignore:real alt text

Hij was bijna niet in beeld, maar reed zijn bolide ondertussen wel naar de zesde plaats in Melbourne. Romain Grosjean zorgde ervoor dat Haas een fenomenaal debuut kende door meteen dik in de punten te rijden. Die zesde plaats werd voornamelijk behaald dankzij een uitgekiende pitstopstrategie van z’n team. Een analyse.

Na de chaotische kwalificatiesessie vond de Fransman zichzelf terug op een 19e plaats. Een zeer lastige uitgangspositie om een top-10 klassering te realiseren. Grosjean startte op de zachte band en moest hopen op iets onverwachts tijdens de race.

En inderdaad, dat onverwachte kwam in rondje nummer 17 toen Alonso zijn bolide in de achterkant van Gutierrez parkeerde en over de kop sloeg. De vrouw die bij Haas verantwoordelijk is voor de strategie, Ruth Bascombe, riep haar enig overgebleven coureur niet naar binnen, maar keek de situatie even aan. Andere coureurs, waaronder Bottas kozen er wel direct voor om naar binnen te gaan. De reactie van Bascombe bleek achteraf de enig juiste te zijn. Vanwege de rode-vlag-situatie kreeg Romain Grosjean een kosteloze pitstop voorgeschoteld.

Haas zette mediumbanden onder de bolide van Grosjean met de intentie om de race uit te rijden. De Fransman herstartte de race vanaf P9. Vanwege de uitvalbeurt van Kimi Raikkonen en het inmiddels veel beschreven gepruts bij Toro Roso, kwam hij uiteindelijk als zesde over de meet.

Dat Grosjean de Force India van Nico Hülkenberg relatief makkelijk van zich af wist te houden in de slotfase, gaf aan dat het ook met de race-snelheid van de Amerikaanse renstal wel goed zit. Een voorbode op een uitstekend debuutseizoen? Het zou zomaar kunnen.

Foto: Haas F1


Rond iedere Grand Prix publiceren wij strategische analyses in samenwerking met James Allen. Delen ervan zijn vertalingen en/of bewerkingen van zijn UBS Strategy Reports.

Foto: Foto: Haas F1 Team; chart: James Allen