Is dit het geheim van Ferrari F1?

Sebastian Vettel kende bij de Grand Prix van Australië een wereldstart. En ook later in de race viel het op hoe snel zijn Ferrari de bochten uitaccelereerde. Olav Mol zei bij een actie van Vettel op Rosberg ook: “En hop, gelijk vermogen als er gevraagd wordt.” Heeft Ferrari een geheim? En wat kan dat zijn?

Een vermoeden dat nu rondzingt is dat Ferrari mogelijk het zogenaamde HCCI-systeem werkend heeft in zijn Formule 1-motor. HCCI staat voor homogeneous charge compression ignition en is in lekentaal het best uit te leggen als de combinatie van de werking van een dieselmotor en die van een benzinemotor.

HCCI combineert de kenmerken van een conventionele benzinemotor en dieselmotoren. Benzinemotoren combineren homogene lading (HC, homogeneous charge) met een vonkontsteking (SI, spark ignition), afgekort als HCSI. Dieselmotoren combineren een gelaagde lading (SC, stratified charge) met een compressieontsteking (CI compression ignition), afgekort als SCCI.

Het vermoeden rijst vanwege een aantal dingen die kenmerkend zijn voor HCCI:
– veel motorvibratie
– het plofferige zeer kenmerkende HCCI/HCSI geluid op lage toeren
– gelijk (veel koppel) power onderin (waar alles om gaat)
– de vrij extreme wijziging van Ferrari aan de cilinderkop, die Ferrari zelf heeft aangekondigd.

Al die genoemde kenmerken waren voor de wat meer gespecialiseerde kijker, en vooral ook luisteraar, waarneembaar aan de Ferrari’s in Melbourne. Het is nu nog speculeren, maar is dit het grote geheim van Ferrari?

Foto: Erik Houben