Het slagen en falen van de nieuwe Formule 1-regels

images_Formule1_2016_nieuws-mrt_Max_Verstappen_Scuderia_Toro_Rosso_F1_GP_Australie_2016_race

Van de drie belangrijkste regelwijzigingen in de Formule 1 zijn er twee geslaagd en is er één mislukt. De nieuwe kwalificatie was een flop, maar de beperking op hulpmiddelen bij de start en een bredere bandenkeuze voor de coureurs verhoogden de spanning.

De reglementen van de Formule 1 veranderen regelmatig. Vaak gebeurde dat omwille van de veiligheid, met name na de dodelijke crashes van Ayrton Senna en Roland Ratzenberger op Imola in 1994. Belangrijk voorvechter was toenmalig FIA-president Max Mosley, die na de Grand Prix van afgelopen zondag over Fernando Alonso's crash dan ook vaststelde: "Normaal gesproken resulteerden dit soort ongelukken in zware verwondingen of de dood. Gelukkig lijkt dat te zijn gestopt."

Nieuw kwalificatieformat

Een argument voor de belangrijkste wijzigingen voor dit seizoen was en is het verhogen van de spanning. Een nieuw kwalificatieformat, minder hulpmiddelen bij de start en meer keuze in banden moesten zorgen voor meer spanning in de race. Twee van die drie veranderingen lijken te zijn geslaagd, maar eentje deed dat zeker niet: de nieuwe kwalificatie. Het nieuwe afvalsysteem leidde zaterdag in Melbourne tot kwalificatiesessies die als een nachtkaars uitgingen en een halve dag later besloten de teambazen unaniem dat het bij de volgende Grand Prix, die van Bahrein, weer op de oude manier moet gebeuren.

Grotere bandenkeuze

Wat wèl positief heeft gewerkt is de keuze uit drie in plaats van twee bandensoorten en de verandering van de hulpmiddelen bij de start. Wat de banden betreft: de top-zes aan de finish hanteerde vijf verschillende bandenstrategieën. Mercedes koos tijdens de door de crash van Alonso en Gutierrez ontstane pauze voor de hardste band en Rosberg en Hamilton konden daardoor zonder te stoppen de race uitrijden. Koploper Vettel gokte daarentegen op de allerzachtste band, maar was genoodzaakt om nog een extra stop te maken, waardoor hij de wedstrijd verloor. De beslissing in de wedstrijd kwam dan weliswaar niet door een briljante inhaalactie op de baan, de uitkomst ervan is door de nieuwe regel in ieder geval minder voorspelbaar geworden en dat is winst.

Minder starthulp

Een andere verandering die een positief effect op de spanning in de wedstrijd had was de nieuwe manier van starten. Voorheen hadden coureurs twee verschillende koppelingen in de auto, waarvan er een specifiek voor de start was. Simpel uitgelegd: met de extra koppeling kon de start van een coureur nauwelijks misgaan. Nu die verdwenen was ging het mis bij Lewis Hamilton, de man op pole position. Hij kwam slecht weg en moest zich vanaf een zevende plek proberen terug te vechten naar voren. En dat leidde er bijvoorbeeld toe dat hij rondenlang mocht aanschouwen dat Max Verstappen niet alleen een goede aanvaller is, maar ook verdedigend meer dan zijn mannetje staat.

De frustatie bij Hamilton was groot. "I can't get past this guy!" zo klaagde de drievoudig wereldkampioen. De neutrale fan moet ervan genoten hebben en de Verstappen-fans hadden sowieso groot plezier.

Spannender seizoen

Kortom, twee van de drie genoemde wijzigingen pakten in de eerste race goed uit als het gaat om het doel wat ze beoogden: meer spanning. De derde deed dat niet en wordt vrij zeker teruggedraaid en op zijn minst weer gewijzigd. De Formule 1 ontwikkelt zich daarmee in de goede richting en voor de fans ligt er daardoor een spannender seizoen in het verschiet.

Foto's: Mercedes AMG Petronas F1, Scuderia Toro Rosso

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden